PKP PLK poszukują wykonawcy prac projektowych i budowlanych dla alternatywnego połączenia Gliwice – Katowice. Oferty możemy poznać już w sierpniu. Tym samym na etapie przetargowym są już wszystkie śląskie inwestycje „Kolej Plus” z wyjątkiem linii 190, przesuniętej dopiero niedawno z listy rezerwowej.
Zgodnie z zapowiedziami zarządca infrastruktury ogłosił przetarg w formule „projektuj i buduj”. Jest to wyraźna różnica w stosunku do innych inwestycji programu „Kolej Plus” z województwa, dla których najpierw rozpoczęto procedurę wyboru projektantów, a na prace budowlane zostaną rozpisane osobne postępowania. Punkty można uzyskać tylko za cenę brutto. Wymagane jest złożenie wadium w wysokości 1,8 mln zł. Oferty mają zostać otwarte 21 sierpnia.
Na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej przewidziano 118 dni, na uzyskanie decyzji lokalizacyjnej z rygorem natychmiastowej wykonalności – 1107 dni (3 lata), a na uzyskanie ostatecznych pozwoleń na budowę – 1554 dni (4 lata i 1 kwartał). Efekt wszystkich prac ma być gotowy w ciągu 5 lat i 5 miesięcy od podpisania umowy, jednak nie później, niż do 25 czerwca 2029 r. Przypomnijmy: terminem granicznym dla wszystkich inwestycji programu „Kolej Plus” jest koniec roku 2029.
Po ogłoszeniu opisywanego przetargu, a wcześniej –
postępowania na projekt dla linii 162 w Dąbrowie Górniczej, dla wszystkich inwestycji „Kolej Plus” z województwa śląskiego, które od początku były na liście podstawowej programu, procedura wyboru wykonawcy dokumentacji jest już w toku. Na rozpisanie postępowania czeka już tylko
rewitalizacja linii 190 między Bielskiem-Białą a Skoczowem, którą dopiero w kwietniu bieżącego roku przesunięto z listy rezerwowej.
Celem prac na fragmentach linii: 141 (Gliwice – Ruda Kochłowice), 164 (Ruda Kochłowice – Hajduki), 651 (Hajduki – Gottwald) i 713 (Gottwald – Katowice) jest odtworzenie ruchu pasażerskiego między Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza i Rudy Śląskiej. Pociągi będą zatrzymywać się na nowych lub odbudowanych stacjach i przystankach: w rejonie osiedla Wyzwolenia w Gliwicach, Zabrze Makoszowy, Ruda Śląska Bielszowice, Ruda Śląska Halemba, Ruda Śląska Wirek, Ruda Śląska Kochłowice oraz na nowym przystanku w Chorzowie Batorym. Zdecydowana większość długości inwestycji (blisko 20 km) przypadnie na linię 141, pozostałe linie zostaną przebudowane tylko na kilkukilometrowych odcinkach.