Trzy miesiące po rozpoczęciu drugiego etapu programu Kolej Plus podpisana została pierwsza umowa na wykonanie studium dla inwestycji. Chodzi o projekt budowy linii kolejowej do Kozienic na Mazowszu. Wycofano kolejny, czwarty projekt.
PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowały czwarte spotkanie z wnioskodawcami nt. realizacji Programu Kolej Plus. Z 79 zakwalifikowanych projektów wycofano na razie cztery. Do znanych wcześniej projektów „Budowa przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń (Oświęcim)”,
„Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna”, „Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia” dołączyła właśnie „Budowa peronu pasażerskiego w m. Brzezówka gm. Tarnowiec”. Jak informowaliśmy niedawno,
szereg kolejnych projektów jest jednak zagrożonych.
Kozienice najbardziej do przodu
Kluczową informacją z ostatniego spotkania jest podpisanie pierwszej umowy na niezbędne studium planistyczno-prognostyczne. Chodzi o projekt „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” została podpisana umowa z wykonawcą na opracowanie studium.
To
najbardziej zaawansowany projekt ze wszystkich zgłoszonych na Mazowszu, bo Gmina Kozienice podpisała w 2019 roku
list intencyjny w sprawie budowy linii kolejowej z PKP PLK. Szeroko
piszemy na jego temat tutaj. Budowa nowej linii ma umożliwić przejazd pomiędzy Kozienicami a Warszawą (długość połączenia około 95 km) w czasie poniżej 1 h dla najszybszych połączeń.
Większość projektów z finansowaniem na studium
Mimo wielu problemów i wyzwań,
poruszonych m.in. niedawno na naszych łamach przez Renatę Mordak z Multiconsult, trwa przygotowywanie kolejnych projektów. Jak informuje PLK, dla 48 przedsięwzięć – a więc znacznie ponad połowy – w budżecie wnioskodawców na 2021 r. zostało zabezpieczenie finasowanie na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Z wszystkich 75 aktualnych (niewycofanych) wniosków, 59 jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego, dotyczącego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego (opracowywany jest opis przedmiotu zamówienia przez samorządy), a dla 15 projektów ogłoszono postępowanie przetargowe.
– Liczna obecność wnioskodawców na spotkaniach organizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe pokazuje zainteresowanie i zaangażowanie w kolejny etap Programu Kolej Plus. Cykliczne spotkania pozwalają wyjaśniać wątpliwości i ułatwiają przygotowywanie niezbędnych dokumentów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.