Zarządca infrastruktury podpisał umowę na zaprojektowanie inwestycji z programu „Kolej Plus” na liniach 137 i 189. Ich fragmenty zostaną zmodernizowane i połączone łącznicami. Efektem będzie możliwość uruchomienia nowych aglomeracyjnych połączeń pasażerskich między Bytomiem a Zabrzem i Rudą Śląską.
O przetargu na projekt
pisaliśmy w styczniu br. Złożono osiem ofert, z których najtańszą przedstawiło konsorcjum Mosty Katowice – Arcadis. Właśnie te firmy zajmą się wspólnie opracowywaniem dokumentacji. PKP PLK może też za dodatkową opłatą zamówić u nich usługę nadzoru autorskiego podczas prac budowlanych. Cena brutto zakresu podstawowego to 8 774 020,50 zł – znacząco mniej od kosztorysu inwestorskiego (15 697 598,04 zł brutto).
Projekt obejmuje budowę nowych odcinków między posterunkiem odgałęźnym Kuźnica a stacją Bytom (ponad 3 km), łącznicy Ruda Śląska – podg Ruda Orzegów (1,8 km) i podg Kuźnica – podg Ruda Orzegów (1,4 km). Na stacji Ruda Chebzie mają powstać nowe tory o łącznej długości 1 km. Zaplanowano też modernizację linii 189 na blisko 4-kilometrowym odcinku Ruda Chebzie – Kuźnica i linii 137 Ruda Śląska – Ruda Chebzie (ok. 3 km).
Według szacunków PKP PLK po zakończeniu inwestycji podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie 10 minut, a z Rudy Orzegowa do Katowic – kwadrans. Dzielnice Bytomia i Rudy Śląskiej, które dotychczas nie miały dostępu do kolei pasażerskiej, zyskają obsługę pociągami. Powstaną nowe przystanki: Ruda Orzegów i Bytom Zabrzańska.
W myśl założonego harmonogramu projektowanie ma potrwać do roku 2026. Kolejne trzy lata przeznaczono na prace budowlane. Szacowana wartość całej inwestycji przekracza 270 mln zł.