PKP PLK mają umowy na projekty dotyczące powrotu kolei do Bogatyni oraz przywrócenia funkcji kolejowych stacji Wrocław Świebodzki. Dokumentacja ma być gotowa w 2026 roku. PLK wybrały też wykonawcę projektu oraz modernizacji linii do Złotoryi.
W ostatnich dniach przybliżyła się możliwość realizacji programu Kolej Plus w województwie dolnośląskim. Jak poinformowały bowiem PKP PLK, spółka wybrała wykonawców dokumentacji projektowej dla dwóch zadań, a więc rewitalizacji trasy Zgorzelec – Bogatynia oraz przywrócenia funkcji kolejowych stacji Wrocław Świebodzki. Ponadto PLK wybrały też najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i zrealizowanie prac budowlanych przy rewitalizacji linii kolejowej Legnica – Złotoryja.
Linia do Złotoryi z wykonawcą modernizacji
Ostatni ze wspomnianych projektów dotyczy modernizacji i przywrócenia do funkcjonowania linii kolejowej nr 284, na odcinku Legnica – Jerzmanice-Zdrój.
Linia jest zelektryfikowana oraz przejezdna, bowiem jeszcze do niedawna była wykorzystywana w ruchu towarowym. Dzięki inwestycji dostęp do kolei ma odzyskać powiatowa Złotoryja. O s
amym przetargu (w formule projektuj i buduj), a także
o ofertach jakie otrzymały PKP PLK, informowaliśmy w poprzednich miesiącach. Teraz wiemy już, że najkorzystniejszą ofertą okazała się ta autorstwa konsorcjum Infrakol oraz LWZ, które zaoferowało realizację prac za niespełna 211 mln złotych brutto, a więc sporo poniżej budżetu PLK, określonego na 262 mln złotych brutto.
Teraz wybór oferty musi się jeszcze uprawomocnić, po czym zarządca infrastruktury będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą, co zapoczątkuje kolejny etap powrotu kolei pasażerskiej do Złotoryi. Więcej informacji dotyczących planowanego połączenia (czasy przejazdu, przystanki czy też ich lokalizacja)
można znaleźć tutaj.Wrocław Świebodzki znów na kolejowej mapie Polski
Projekty dotyczące powrotu pociągów do Bogatyni oraz na Wrocław Świebodzki są mniej zaawansowane, bowiem w tym przypadku PLK wybrały jak na razie tylko wykonawców dokumentacji projektowej. Przetargi na właściwe prace budowlane zostaną przeprowadzone po stworzeniu projektu.
Jak piszą PKP PLK “pociągi regionalne pojadą z Legnicy przez Środę Śląską do Wrocławia w ok. 40 min. Dzięki odbudowie stacji Wrocław Świebodzki i budowie drugiego toru w stronę stacji Wrocław Muchobór możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między stolicą regionu a Środą Śląską, Wołowem i Jaworzyną Śląską. Dla sprawnej obsługi pociągów, poza odbudową stacji Wrocław Świebodzki, przewidywana jest przebudowa stacji Środa Śląska, która zyska nowy peron i – po przebudowie układu torowego – możliwość rozpoczynania i kończenia biegu pociągów. Przewidywana wartość inwestycji opiewa na ok. 216 mln zł”.
Ten projekt dokładnie
opisywaliśmy w tym miejscu.Bogatynia z dostępem do kolei
O inwestycji dotyczącej powrotu pociągów do Bogatyni zarządcy infrastruktury pisze w ten sposób:
“Dzięki inwestycji mieszkańcy Bogatyni zyskają dogodne połączenia kolejowe na niewykorzystywanej od 2000 r. trasie, która „włączy się” m.in. w linię Zgorzelec – Węgliniec (nr 278). Na dwóch jednotorowych odcinkach o łącznej długości ok. 30 km będzie m.in. nowa nawierzchnia i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Możliwe będą przejazdy pociągów spalinowych z prędkością od 60 do 120 km/h (w zależności od odcinka). Dojazd pociągiem z Bogatyni do Zgorzelca szacowany jest na ok. 47 min, a do Wrocławia na ok. 2:40 h. Dla dogodnego dostępu do kolei przygotowane zostaną perony w siedmiu lokalizacjach: Zgorzelec, Jerzmanki, Sulików, Bratków Zgorzelecki, Turoszów, Turoszów Kopalnia oraz Bogatynia” – pisze PKP PLK w komunikacie prasowym.
Większy opis prac
można znaleźć tutaj.Projekty mają być gotowe w 2026 roku
Oba projekty zostaną wykonane przez Multiconsult Polska. Umowa na projekt rewitalizacji połączenia kolejowego do Bogatyni opiewa na 7,5 mln złotych, natomiast projekt dla Wrocławia Świebodzkiego będzie kosztował niespełna 5 mln złotych. PLK Informują, że dokumentacja ma być gotowa w 2026 roku.