Aż pięć na sześć złożonych projektów do programu Kolej Plus przeszło do kolejnego etapu. Rośnie jednak szacunkowa kwota realizacji tych inwestycji – potrzeba na to aż 30 mld złotych.
Dziś (24 listopada) odbyła się wideokonferencja prasowa z udziałem wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzeja Bittela i prezesa PKP PLK Ireneusza Merchel. Podsumowano na niej zakończenie I etapu naboru wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej+”. Zakończenie I etapu odbyło się 2 dni przed pierwotnym terminem.
– Nie boimy się wyzwań i chcemy żeby polskie regiony były dobrze skomunikowane. Mam nadzieję że samorządy, których projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu programu Kolej Plus podejmą to wyzwanie i razem z nami będą likwidować wykluczenie transportowe – zaznaczył minister Bittel, gratulując wszystkim, którzy złożyli wnioski.
Aż 79 projektów w II etapie
Co najistotniejsze, do kolejnego etapu przeszło pięć na sześć złożonych projektów (79 z 96). – Bardzo niewiele projektów zostało ocenionych negatywnie – tłumaczył prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Wykluczono w zasadzie tylko te propozycje, które nie spełniały podstawowego celu programu i obejmowały np. budowę ścieżek rowerowych czy wiaduktów, lub projekty dublujące się. Prezes PLK podkreślił, że w dalszym ciągu wszystkie województwa są reprezentowane w programie, a najliczniej – woj. śląskie.
Mimo wyeliminowania części zgłoszeń, znacznie wzrosła szacunkowa łączna kwota projektów – z 25 do 30 mld złotych. – Wynika to z analiz obejmujących aktualną wartość realizacyjną przedsięwzięć – powiedział Merchel. Obecnie budżet programu to 6,5 mld złotych, zdecydowana większość propozycji nie zostanie więc zrealizowana. Zakwalifikowane projekty obejmują rewitalizację 1000 km linii (26 projektów wartych łącznie 6,4 mld zł), odbudowę 900 km (24 proj. za 11,3 mld zł) i budowę ok. 400 km nowych linii (11 projektów na kwotę 12,5 mld zł).
Prezes PKP PLK podkreślił, że zasady sporządzania opisu przedmiotu zamówienia na prace studialne zostały już przekazane samorządom, a część z nich ogłosiła nawet przetargi. – To bardzo dobre działanie, bo 12 miesięcy to bardzo krótki czas na opracowanie dokumentacji – zauważył Merchel. W tym etapie samorządy muszą przedstawić również pisemną obietnicę uruchamiania co najmniej czterech par pociągów przez 5 lat od zakończenia realizacji projektu.
AKTUALIZACJA: Lista zakwalifikowanych projektów
PKP Polskie Listę Kolejowe opublikowały listę projektów, które przeszły do drugiego etapu.
Można ją pobrać tutaj.
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.
Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.
Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Wszystkie informacje na temat programu Kolej Plus zebraliśmy w tym wątku. Prawie wszystkie złożone projekty opisaliśmy w poniższych tekstach: