PKP PLK potwierdzają, że w ramach Kolei Plus mają zostać zrealizowane dwa projekty z listy rezerwowej, a więc inwestycje dotyczące linii kolejowych 190 oraz 363 i 415. Będzie to możliwe z powodu zaniechania realizacji rewitalizacji linii Gorlice – Jasło oraz okrojenia projektu mającego na celu przywrócenie połączeń kolejowych do Łomży.
Niespełna rok temu poznaliśmy projekty, jakie mają zostać zrealizowane w ramach programu Kolej Plus. PKP PLK
ogłosiły ówcześnie listę 34 inwestycji, które mogą liczyć na centralne dofinansowanie. Były to zadania z podstawowej listy całego programu. Jednocześnie spółka opublikowała też listę rezerwową, na której znalazło się kilka projektów liniowych oraz wszystkie punktowe, dotyczące budowy nowych przystanków kolejowych.
Inwestycje z listy rezerwowej miały mieć szansę na realizację tylko w przypadku niezrealizowania któregoś z 34 projektów podstawowych.
Pociągi wrócą na kolejne odcinki linii kolejowych 363 i 190
Tak też się stało, bowiem w ostatnich dniach pojawiły się informacje mówiące o tym, że dzięki Kolei Plus uda się zrealizować dwa zadania z listy rezerwowej. Chodzi
o drugi projekt z województwa lubuskiego, dotyczący rewitalizacji zachodniego odcinka linii kolejowej 363 pomiędzy Międzychodem a Skwierzyną wraz z budową nowego odcinka linii 415 do gorzowskiej strefy ekonomicznej,
a także rewitalizacji bardzo ważnego odcinka linii kolejowej 190, między Bielsko-Białą a Skoczowem. Potwierdza to Magdalena Janus, z Zespołu Prasowego PKP PLK.
– PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały wnioskodawców - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oraz Miasto Bielsko-Białą o możliwości realizacji projektów. Jeśli wnioskodawcy wyrażą chęć realizacji przedsięwzięć, kolejnym etapem będzie podpisanie umów pomiędzy wnioskodawcą a PLK SA, tym samym aktualizacja listy podstawowej. Miasto Bielsko-Biała potwierdziło wolę realizacji projektu „Rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała – przekazuje Janus.
Także Zarząd Województwa Lubuskiego potwierdził wczoraj, 18 kwietnia, chęć realizacji projektu dotyczącego linii 363 i 415 o czym poinformował członek Zarządu, Marcin Jabłoński. Samorządowiec dodał też, że wolę realizacji zadania potwierdziły wszystkie samorządy niższych szczebli (jest to o tyle istotne, że każdy z zainteresowanych samorządów będzie musiał wygospodarować odpowiedni wkład własny), dlatego województwo przesłało informację o gotowości do realizacji inwestycji do Ministerstwa Infrastruktury, które podejmie formalną decyzję o realizacji projektu.
Nowa jakość połączeń kolejowych dla Bielska-Białej oraz Międzychodu
Oba projekty zostały przez nas szeroko opisane. Rewitalizacja omawianego odcinka linii 190 ma gruntownie zmienić możliwości kolei w okolicach Bielska-Białej oraz zapewnić sprawne połączenie Cieszyna z dawną stolicą województwa bielskiego.
Lubuski projekt ma natomiast uzupełnić wielkopolski projekt dotyczący Międzychodu, dzięki czemu powstanie alternatywny ciąg komunikacyjny pomiędzy Poznaniem a Gorzowem Wielkopolskim (oraz Szczecinem, po wybudowaniu łącznic między linią 203 oraz Nadodrzanką w Kostrzynie nad Odrą) prowadzący przez Międzychód, który w bardzo dużym stopniu zbliży do siebie Poznań i Gorzów.
Co ciekawe, projekty dotyczące linii 363 oraz 190 znalazły się odpowiednio na 36 i 37 miejscu listy rankingowej, a więc były drugim i trzecim projektem “pod kreską”. Pierwszy
projekt z listy rezerwowej, dotyczący rewitalizacji linii 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka, jest realizowany w ramach innej puli środków, tak więc “zwolnił” miejsce kolejnym inwestycjom w ramach Kolei Plus.
Jeden projekt wypada, drugi zostaje okrojony
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, realizacja projektów z rezerwowej listy centralnego programu miała być możliwa tylko w sytuacji, gdy pozwolą na to dostępne środki finansowe lub zaniechana zostanie realizacja którejś z 34 inwestycji z listy podstawowej. Co więc sprawiło, że do realizacji skierowano “rezerwowe” inwestycje?
– Przeniesienie ww. projektów (dotyczących linii 363 oraz 190 - przyp. red.) na listę podstawową w programie Kolej + możliwe jest w ramach dostępnych środków programu, ze względu na odstąpienie od realizacji projektu z listy podstawowej
„Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odc. Gorlice – Jasło celem usprawnienia połączenia Kraków – Jasło wraz z rewitalizacją linii kolejowej nr 110 i budową łącznicy pomiędzy ww. liniami”oraz projektu z listy rezerwowej „Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 na odc. Sucha Beskidzka - Żywiec celem usprawnienia połączenia Kraków – Żywiec”, a także zmniejszenie na prośbę Samorządu zakresu projektu „
Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy” – informuje Magdalena Janus.
Umowa na powrót kolei do Łomży niebawem
Projekt dotyczący Łomży ma pozwolić na przywrócenie połączeń kolejowych do tego miasta po ponad 30 latach. Ośrodek jest jednym z największych polskich miast pozbawionych dostępu do kolei. Jak na razie nie wiemy też czego dotyczy zmniejszenie zakresu projektu związanego z tym miastem, o czym wspomniała przedstawicielka PKP PLK.
Janus przekazała nam także, że umowa na realizację tego zadania powinna zostać podpisana w najbliższym czasie.
Ostatnia prosta zawierania umów
Magdalenę Janus zapytaliśmy także o to, na jakim etapie jest podpisywanie innych umów na realizację poszczególnych projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus.
– Do 17 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z wnioskodawcami 30 umów. Dwie z województwa łódzkiego, cztery w woj. mazowieckiego, pięć z woj. lubelskiego i wielkopolskiego, siedem z woj. śląskiego, trzy z woj. małopolskiego i dolnośląskiego, jedną z lubuskiego. Prowadzone są uzgodnienia umów z wnioskodawcami dla projektów: „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna” ( dokumentacja projektowa) i „
Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294. Racibórz-Racławice Śląskie” – odpowiada reprezentantka PKP PLK.
Co istotne, opolski projekt od początku nie ma niezbędnego wkładu własnego ze strony samorządów,
o czym pisaliśmy w tym tekście.Pierwsze przetargi na dokumentację projektową
Spośród 30 projektów na których realizację zawarto już umowy między wnioskodawcami a PKP PLK, zarządca infrastruktury
ogłosił już kilkanaście przetargów na właściwą dokumentację projektową.