PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie rewitalizacji linii 162 w Dąbrowie Górniczej i odbudowę jej rozebranego, dalszego odcinka. Inwestycja będzie częścią programu Kolej+. Tym samym spośród inwestycji programu w województwie śląskim tylko dwie nie mają jeszcze ogłoszonych postępowań na wybór projektanta.
Podobnie jak w innych przetargach na projektowanie inwestycji z programu Kolej+, zakres podstawowy (faza pierwsza) obejmuje zaprojektowanie inwestycji. PKP PLK zastrzegły sobie też prawo opcji (faza druga) – zamówienie u tego samego wykonawcy pełnienia nadzoru autorskiego podczas prac budowlanych.
Termin składania ofert upływa 21 sierpnia. Punktacja zależy w 100% od ceny. Przewidziano aukcję elektroniczną.
Przebudowa i odbudowa
Inwestycja, o którą ubiegały się władze Dąbrowy Górniczej oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, pozwoli bezpośrednio połączyć centrum miasta ze Strzemieszycami, a dalej – z Krakowem i resztą Małopolski. Prace będą polegały na przebudowie linii 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – podg Dąbrowa Górnicza Huta Katowice oraz na odbudowie rozebranego dalszego odcinka do stacji Dąbrowa Górnicza. Włączenie do linii 1 ma mieć miejsce przed wiaduktem ul. Parkowej w Dąbrowie Górniczej Gołonogu. Na linii 1 ma w tym miejscu powstać posterunek odgałęźny z żeberkiem ochronnym i przejściem półtrapezowym między torami linii głównej.
Linia 162 jest jednotorową, zelektryfikowaną trasą o długości nieco ponad 3 km. Przebudowa obejmie odcinek od km 0,422 do 3,350. Nastąpi tu wymiana nawierzchni oraz sieci trakcyjnej. Wszystkie mosty i przepusty mają być zastąpione nowymi. Dwa wiadukty drogowe w ciągu ul. Podlesie (osobny dla każdej jezdni) przeznaczono do rozbiórki, a następnie – do odbudowy już jako jeden obiekt.
Na istniejącym odcinku trzy przejazdy kolejowe zostaną przebudowane. Na odbudowanym fragmencie powstaną dwa nowe (w ciągu ul. Zaplecze i św. Antoniego). Odtworzony ma też być przystanek osobowy Dąbrowa Górnicza Tworzeń (z peronem wyspowym), a istniejący p. o. Dąbrowa Górnicza Gołonóg – rozbudowany.
Duże zmiany na stacji
Na stacji Dąbrowa Górnicza Huta Katowice przewidziano likwidację żeberka ochronnego, kolidującego ze wspomnianym przedłużeniem do linii nr 1. Zostanie też wybudowany nowy tor główny dodatkowy, potrzebny do krzyżowania pociągów pasażerskich bez kolizji z ruchem na linii 133. Obie linie mają być połączone przejściami rozjazdowymi, umożliwiającymi przejazd we wszystkich kierunkach. Całości dopełni nowy peron wyspowy, połączony przy pomocy schodów i windy z ciągiem pieszo-rowerowym w al. Piłsudskiego.
Koncepcja programowo-przestrzenna ma być gotowa w ciągu 60 dni od podpisania umowy, a odebrana – w ciągu kolejnych 71 dni. Na przygotowanie opracowania przewidziano aż 965 dni, co – mimo niewielkiej długości linii – nie powinno dziwić (inwestycja ma mieć miejsce w terenie miejskim, mocno uprzemysłowionym i w sąsiedztwie gęstej zabudowy).
Sześć z ośmiu inwestycji programu Kolej+ w województwie śląskim ma zatem ogłoszone przetargi na projektowanie. Dwie pozostałe to reaktywacja linii 190 na odcinku Bielsko Biała – Skoczów (
przesunięta z listy rezerwowej dopiero w kwietniu br.) i prace na fragmentach linii: 141 (Gliwice – Ruda Kochłowice), 164 (Ruda Kochłowice – Hajduki) i 651 (Hajduki – Gottwald) w celu odtworzenia ruchu pasażerskiego między Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza i Rudy Śląskiej. W tym drugim przypadku zapowiedziano ogłoszenie przetargu „projektuj i buduj”.