Za niecałe pięć lat mamy znów dojechać pociągiem do Lubska. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą na przygotowanie dokumentacji projektowej i realizację prac budowlanych na odcinku Lubsko – Bieniów za ok. 46 mln zł (netto).
Dzięki podpisanej umowie na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z wykonaniem robót budowlanych między Bieniowem a Lubskiem (linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubinek, nr 275) pociągi, po blisko 30 latach, ponownie dojadą m.in. do Lubska i Jasienia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą na projekt „Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków” ok. 46,1 mln zł (netto).
Prace projektowe i budowlane wykona LWZ Sp. z o.o. Zakończenie inwestycji przewidywane jest obecnie w 2028 roku - podaje zarządca infrastruktury.
Inwestycja zwiększy dostęp do kolei – ok. 25 tys. mieszkańców województwa lubuskiego, z miejscowości położonych wzdłuż trasy kolejowej, znów zyska dogodną możliwość podróży koleją. Prace na ok. 18 km odcinku linii kolejowej nr 275 pozwolą na uruchomienie przejazdów pociągów spalinowych z prędkością co najmniej 80 km/h. Dzięki planowanej budowie tzw. „mijanki” w Letnicy, trasa zostanie włączona w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370), co pozwoli na zwiększenie przepustowości i sprawny dojazd koleją z Lubska do Zielonej Góry w szacowanym czasie ok. 70 min.
Liczba par pociągów ma wynosić co najmniej 8.
Historia kolei w Lubsku jest bogata. Pierwsze pociągi dotarły tu już w roku 1846. Lubski dworzec jest najstarszym zachowanym obiektem tego typu w całym województwie. Zmiana granic po II wojnie światowej doprowadziła jednak do marginalizacji linii 275 (do 1945 r. była ona częścią magistrali Berlin – Wrocław, po której najszybsze pociągi jeździły w latach 30. z prędkością 160 km/h). W latach 80. i 90. z czterokierunkowego węzła stacja stała się najpierw przelotową, potem – czołową, by na końcu przestać obsługiwać przewozy pasażerskie (ostatni pociąg odjechał z niej w kwietniu 1995 r.). W kolejnych latach rozbudowana infrastruktura stacji oraz jej otoczenie uległy niemal całkowitej dewastacji, stając się – w powszechnym odbiorze – jednym z najbardziej wymownych symboli upadku kolei w pierwszych latach III RP.
W województwie lubuskim program obejmuje także „
Prace na linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód”. Przebudowa ok. 30 km odcinka umożliwi przywrócenie połączeń na niewykorzystywanej od 1995 r. w ruchu pasażerskim trasie. Zakończenie robót przewidywane jest w 2029 r.