W Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie podpisana została umowa na wykonanie Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego dla linii kolejowej nr 223 w ramach programu Kolej Plus.
Województwo Warmińsko-Mazurskie
zgłosiło do programu Kolej Plus sześć projektów. Wygląda na to, że zrealizowany zostanie jeden – modernizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec –Mrągowo – Mikołajki – Orzysz. Prawdopodobnie i to by się nie udało, gdyby nie
dofinansowanie ze spółki CPK na kwotę aż 20 mln złotych.
W wyniku ogłoszonego w czerwcu przetargu wybrany został wykonawca Koltech Inwestor. 11 sierpnia podpisano z nim umowę wartą 858 tys. złotych. Czas na przygotowanie dokumentów mija 5 listopada.
Reaktywacja linii jest ważna m. in. dla Mrągowa. – Wierzę, że wszystko przebiegnie pomyślnie i kolejne etapy w staraniach o przywrócenie kolei do Mrągowa będą równie udane – powiedział na uroczystości burmistrz miasta Stanisław Bułajewski.
Studium planistyczne będzie stanowić podstawę opracowania przez PLK studium projektowo-technicznego dla linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz i obejmie:
- wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej określającej w sposób szczegółowy zakres rzeczowy prac niezbędnych do realizacji projektu określonych wstępnie w studium planistycznym wraz z określeniem wstępnych kosztów projektu,
- opracowanie projektu budowlanego wraz z projektem zagospodarowania terenu oraz szczegółowym kosztorysem inwestorskim,
- pozyskanie stosownych decyzji administracyjnych.
Studium planistyczne będzie obejmować poniższe etapy:
etap 1: pozyskiwanie danych i zdefiniowanie wariantów infrastruktury;
etap 2: prognozy ruchu dla wariantów infrastruktury;
etap 3: analiza ruchowo-eksploatacyjna dla wariantów infrastruktury;
etap 4: oszacowanie kosztów dla wariantów infrastruktury – wstępne RCO, wskazanie istotnych kwestii technicznych;
etap 5: wybór preferowanego wariantu;
etap 6: ocena wpływu projektu na uzyskanie/usprawnienie połączenia miasta z miastem wojewódzkim.
Przypomnijmy, że budowa ekspresowej drogi S16 na Mazurach w każdym z rozważanych wariantów przechodzi przez ślad nieczynnej linii kolejowej 223. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia
, że nie zagrozi to realizacji projektu.