Tylko cztery projekty wpłynęły do programu Kolej Plus z całego Pomorza Zachodniego. Trzy złożył samorząd województwa a czwarty – gwałtownie rozbudowująca się gmina Dobra na przedmieściach Szczecina, która kolej utraciła pół wieku temu.
Jak poinformował "
Rynek Kolejowy" Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, województwo zgłosiło następujące trzy projekty do programu Kolej+:
- Modernizacja i odbudowa kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) – Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410.
Odcinek Myslibórz – Kostrzyn został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 1999 roku, Myślibórz – Pyrzyce w 200 roku a Stargard – Pyrzyce w 2003 roku. Przywrócenie ruchu na tych liniach zostało zapisane w dokumentach strategicznych województwa już wiele lat temu (m. in. w Strategii do 2020 roku i w związku z tym także w Planie Transportowym z 2014 roku). Jak zauważają lokalni społecznicy, stan części linii jest dobry.
- Odbudowa i rewitalizacja linii kolejowej nr 415 umożliwiającej przywrócenie połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wlkp (odcinek przebiegający w granicach województwa zachodniopomorskiego). To odcinek, który zgłosiło też do Kolej Plus województwo lubuskie – od strony Gorzowa.
Samorząd chce zelektryfikować wszystkie linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim
– Powyższe projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. Samorząd Województwa zgłoszone projekty – które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu – traktuje jako plan minimum – podkreśla przedstawiciel urzędu. – W związku z możliwością pozyskiwania środków, które może przynieść Krajowy Program Odbudowy, pozostałe kluczowe inwestycje będę zgłaszane do realizacji w ramach tego programu – dodaje.
Zdaniem Urzędu, Krajowy Program Odbudowy powinien być kompatybilny z wymogami unijnymi, które mówią, że pieniądze te mają służyć kompleksowej przemianie w krajach UE, dużym, ambitnym projektom, które kreują postęp w danej dziedzinie. – Naszym głównym celem będzie zielone i czyste Pomorze Zachodnie. Województwo Zachodniopomorskie przygotowuje kompleksowy pakiet inwestycji dla PLK, które pozwolą zelektryfikować wszystkie linie kolejowe na Pomorzu Zachodnim (dziś ok. 40% linii jest niezelektryfikowanych), tak by transport był bardziej ekologiczny, efektywny i przyjazny dla podróżnych – zapowiada urząd.
Gmina Dobra chce SKM
Czwarty projekt w województwie złożyła gmina Dobra. To gmina wiejska, nie miejska, jednak coraz bardziej intensywnie zabudowana w wyniku suburbanizacji – 15 lat temu zamieszkiwało tu 11 tys. osób, dziś są to już 23 tys. osób. W linii prostej do centrum Szczecina jest trzynaście kilometrów. Stacja Dobra Szczecińska została otwarta w 1897 roku po wybudowaniu linii kolejowej ze Stobna Szczecińskiego do Glashütte i później Nowego Warpna. Odcinek Dobra Szczecińska – Nowe Warpno wskutek przecięcia granicą państwową rozebrano w 1945 roku, a całą linię zamknięto w 1973 roku.
rys. Railmap/Baza Kolejowa
Jak informuje Tomasz Kakowski z Urzędu Gminy Dobra, zgłoszony projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" obejmuje opracowanie Studium projektowo-Technicznego oraz następnie realizację robót budowlanych. – Celem projektu jest odbudowa linii kolejowej do Dobrej (jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej), która jest jedną z najszybciej rozwijających się miejscowości w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym – wyjaśnia.
– Historycznie Dobra była obsługiwana koleją z wykorzystaniem linii (Szczecin) Gumieńce – Nowe Warpno. Planuje się analizę wariantową i realizację przebiegu linii: Stobno Szczecińskie – Dołuje – Wąwelnica – Dobra o długości ok. 11,5 km. Z uwagi na zelektryfikowanie węzła szczecińskiego proponuje się budowę linii zelektryfikowanej, jednotorowej z ewentualnymi mijankami, z peronami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności o wysokości 760 mm ponad główkę szyny, dostosowanymi do taboru będącego w posiadaniu województwa zachodniopomorskiego i operującego na liniach kolejowych z i do Szczecina – dodaje przedstawiciel gminy. Projekt zakłada również elektryfikację oraz modernizację linii kolejowej między Szczecinem Gumieńce a Stobnem Szczecińskim (długość ok. 3,5 km).
Co warte podkreślenia, projekt zgłoszony przez gminę nie jest oderwany od planów zarządcy infrastruktury PKP PLK. W specyfikacji przetargu na dokumentację przedprojektową dla studium wykonalności modernizacji linii nr 408 i 409 szczecińskim węźle kolejowym inwestor przewidział potrzebę odbudowy linii nr 429 na odcinku Dołuje – Dobra i przystosowanie odcinka Stobno Szczecińskie – Dobra do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Tego projektu nie ma jednak – póki co – w prowadzonym przez Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego projekcie SKM Szczecin.