Zarząd Województwa Dolnośląskiego w pierwszym etapie w 2020 roku wskazał do rządowego Programu Kolej Plus
Jak pisaliśmy, ostatecznie
nie wszczęto przetargu na studium dla projektu dotyczącego linii nr 181 na Oleśnica - Kępno. W opublikowanej informacji prasowej samorząd wyjaśnia, że PKP opracują studium wykonalności dla realizacji prac we własnym zakresie. Modernizacja umożliwi dostosowanie jej do połączenia z nową linią, która ma być elementem komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego - tłumaczy UMWD.
- Zgłoszone projekty wpisują się w realizowaną przez nas strategię rozwoju województwa polegającą na likwidowaniu barier komunikacyjnych oraz szybszemu komunikowaniu się pomiędzy poszczególnymi rejonami Dolnego Śląska. Na te inwestycje, jak uruchomienie Dworca Świebodzkiego, od lat oczekują mieszkańcy regionu. Naszym celem jest skracanie dystansów i zbliżanie Dolnoślązaków – mówi w komunikacie Marcin Krzyżanowski, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Dolny Śląsk czeka na wyniki naboruZarząd Województwa Dolnośląskiego do kolejnego etapu Programu Kolej Plus wskazał pozostałe 4 zadania inwestycyjne. Warunkiem aplikowania do drugiego etapu programu Kolej+ było opracowanie dla nich studiów planistyczno-prognostycznych. Kolejnym krokiem będzie nawiązanie przez samorząd województwa oraz zainteresowane samorządy dialogu, którego przedmiotem będzie współfinansowanie wkładu własnego do inwestycji oraz późniejsze finansowania uruchamianych połączeń pasażerskich. Program Kolej Plus zakłada realizację inwestycji do 2028 roku i przewiduje dofinansowanie projektów w 85% przez państwo (PKP PLK) przy 15% wkładzie własnym zaangażowanych samorządów.
Wraz z opracowaniem planistycznym Samorząd Województwa Dolnośląskiego przekazał do PKP PLK projekty inwestycyjne. Teraz PKP PLK w ciągu trzech miesięcy ogłosi w skali kraju listę rankingową projektów inwestycyjnych. - Dzięki Rządowemu wsparciu Kolej+ rozszerzamy ofertę kolejową Dolnego Śląska - takie są oczekiwania mieszkańców i my je spełniamy. Mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie – dodaje wicemarszałek Grzegorz Macko cytowany w komunikacie.
Przejmują linie kolejowe
Samorząd Województwa Dolnośląskiego przypomina, że zakłada przejęcie od PKP ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości ponad 300 km na terenie całego Dolnego Śląska, a następnie ich rewitalizację i przywrócenie na nich połączeń pasażerskich. Ten projekt jest już zaawansowany, samorząd województwa dolnośląskiego przejął niemal wszystkie nieczynne linie kolejowe przewidziane w projekcie i prowadzi prace zmierzające do ich rewitalizacji. Pierwszą przejętą i bardzo szybko zrewitalizowaną linią jest trasa Dzierżoniów – Bielawa, po której od 2019 roku kursują pociągi Kolei Dolnośląskich. Aktualnie trwają też prace w terenie przy modernizacji linii Lwówek Śląski – Mirsk - Świeradów Zdrój. Również w ramach marszałkowskiego projektu kolej wróci między innymi do Karpacza. Chcemy skomunikować dolnośląskie miasta i miejscowości, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie poruszać się po regionie Kolejami Dolnośląskimi - czytamy w komunikacie. Problemy formalne
napotkała linia Jelenia Góra – Lwówek Śląsk.
- Zależy nam na ciągłym poszerzaniu kolejowej mapy Dolnego Śląska. Chcielibyśmy, aby Dolnoślązacy mieli jak najlepszy dostęp do kolei i łatwy dojazd do stolicy województwa. Dzięki Programowi Kolej Plus miejscowości takie jak między innymi Złotoryja, Dzierżoniów czy Syców zostaną włączone do sieci dolnośląskiego transportu kolejowego – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.