Wojewoda podlaski wydał pozwolenie na odbudowę linii kolejowej do Łomży w ramach programu Kolej Plus. Inwestycja za pół miliarda złotych może się wkrótce rozpocząć.
Na wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych wojewoda podlaski wydał 29 marca decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na przebudowę linii kolejowej nr 49 Śniadowo – Łomża i nr 36 Śniadowo - Łapy.
To projekt w ramach programu Kolej Plus, na które PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Urzędem Marszałkowskim
umowę wartą blisko pół miliarda złotych w lipcu ubiegłego roku. W międzyczasie na część wskazanego odcinka, czyli
na linię nr 36 wróciły pociągi pasażerskie Ostrołęka - Łapy - Białystok.
To jeden z pierwszych projektów odbudowy linii w ramach Kolej Plus który ma już komplet decyzji pozwalających na wszczęcie prac budowlanych. Po zakończeniu prac pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, powinien wynosić 1 h 35 min. Ministerstwo szacuje, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.
Na objętym projektem odcinku linii kolejowej o długości 77 km przewiduje się odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Realizacja inwestycji umożliwi przyjmowanie pociągów regionalnych i składów dalekobieżnych. Nowe perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Wygodne perony, wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach - informuje MI.
Wbrew pierwotnym założeniom trasa kolejowa z Łap przez Śniadowo do Łomży nie będzie elektryfikowana. W ramach projektu przebudowane zostaną odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także obiekty inżynieryjne. Dzięki budowie około 1 km dodatkowej łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i większą punktualność pociągów. Inwestycja obejmuje modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych, z których część zostanie wyposażona w dodatkowe zabezpieczenia.
Budżet prac zaplanowanych w ramach projektu wynosi 430 mln zł, w tym blisko 366 mln zł z budżetu państwa oraz 64,5 mln (15 proc.) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót planowano na III kwartał 2023 roku, ale wciąż do tego nie doszło.