Po ogłoszeniu ostatecznych wyników programu Kolej Plus, stało się jasne, iż nie wszystkie projekty uzyskały dofinansowanie. Do realizacji wybrano 34 projekty lecz czy istnieje możliwość, że końcowa lista jeszcze się zmieni?
Ostatnio ogłoszono oficjalne wyniki programu Kolej Plus, który ma pomóc w rewitalizacji nieużywanych od lat linii kolejowych, a także budowie zupełnie nowych odcinków tras.
Do realizacji wskazano 34 projekty, co było możliwe dzięki zwiększeniu budżetu całego programu, o czym
informowaliśmy na początku kwietnia. 34 zwycięstwa to jednak także 13 porażek, a więc inicjatyw, których teoretycznie nie uda się zrealizować. Czy tak rzeczywiście będzie?
Lista może się jeszcze zmienić– W przypadku ewentualnego odstąpienia wnioskodawcy od realizacji zgłoszonego przez siebie projektu, możliwa jest realizacja innego projektu, który znalazł się na kolejnym miejscu listy rankingowej, zgodnie z punktacją uzyskaną w trakcie oceny. Realizacja pozostałych projektów jest uzależniona od możliwości finansowych – przekazał nam Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Oznacza to ni mniej ni więcej to, że jeśli któryś z projektów wypadnie, to w jego miejsce ma zostać zrealizowany kolejny projekt z listy rankingowej, a więc w pierwszej kolejności ten oznaczony numerem 35, ponieważ jest to pierwsza pozycja “pod kreską”. Tak się składa, że trzydziestą piątą pozycję zajmuje wniosek dotyczący
rewitalizacji linii kolejowej 97, na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec. Można więc mieć nadzieję, że ten projekt będzie zrealizowany, dlatego że trudno uwierzyć w
budowę nowej linii do Turku, czy też
realizację jedynego projektu z województwa opolskiego, który nie ma zapewnionego wkładu własnego lokalnych samorządów. Warto zaznaczyć, iż w pierwszej kolejności mają być realizowane projekty liniowe, a nie punktowe w postaci budowy lub modernizacji przystanków kolejowych.
Dwa miesiące na potwierdzenie z samorządówPoza projektem dotyczącym linii 97, kolejne pozycje na liście zajmują lubuski
projekt dotyczący Międzychodu, który miałby zapewnić dojazd do tego miasta ze strony Gorzowa Wielkopolskiego, a także projekt autorstwa Bielska-Białej
dotyczący rewitalizacji linii kolejowej 190, na odcinku Skoczów – Bielsko Biała. Trzydziestą ósmą pozycję zajmuje
dolnośląski projekt dotyczący linii 310 i budowy drugiego toru na części linii 285 w kierunku Świdnicy. Kolejnym krokiem od ogłoszenia wyników ma być formalne zawarcie umów między wnioskodawcami, a PKP PLK, które potwierdzą wolę realizacji danego zadania. Ma się to stać w ciągu dwóch miesięcy. W najbliższym czasie dowiemy się więc, czy wszystkie projekty z listy podstawowej zostaną skierowane do realizacji, zarówno z listy podstawowej jak i ewentualnie z "rezerwy".