Władze stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka podpisały umowę na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla modernizacji linii kolejowej 190 między Skoczowem a Bielskiem-Białą. Krok w kierunku naprawy linii Szamotuły – Sieraków – Międzychód zrobiło też województwo wielkopolskie. Obie linie miałaby być naprawiane w ramach projektu „Kolej Plus”.
„Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)" – tak nazywa się projekt, którego możliwości modernizacji sprawdzi studium.
– Cieszę się, że po długich rozmowach udało się porozumieć z prezydentem Bielska-Białej i samorządami. Nie jest to zadanie łatwe, bo przecież pociąg do naszej południowej granicy nie jeździ od dawna – powiedział starosta bielski Andrzej Płonka, zastępca przewodniczącego zarządu Aglomeracji Beskidzkiej.
Z dokumentacją trzeba się spieszyć
Wykonawca będzie miał kilka miesięcy, a dokumentacja ma zostać złożona w listopadzie, w ramach II etapu rządowego Programu Kolej Plus. W ramach tworzenia dokumentacji prowadzone mają być również konsultacje społeczne gmin leżących przy linii 190, a więc m.in. Bielska-Białej, Jaworza, Jasienicy oraz Skoczowa.
– To wprawdzie milowy krok w tym kierunku, ale nie gwarantujący pełnego sukcesu. Trzeba podkreślić, że bez tego opracowania, na które złożyło się 10 samorządów naszej aglomeracji i samorząd województwa śląskiego, nie mielibyśmy szansy na odtworzenie tej linii – powiedział prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski.
Realizatorem części inwestycyjnej projektu ma być PKP PLK, które są właścicielem linii. Zgodnie z założeniami programu Kolej Plus samorządy partycypować będą w kosztach realizacji inwestycji na poziomie 15%, przy czym 50% wkładu samorządowego Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka pozyskało już od samorządu województwa śląskiego. Ostatni raz pociągi pasażerskie po linii 190 jeździły w 2009 r. Bez remontu odcinka linii między Skoczowem a Bielskiem-Białą nie będzie możliwe uruchomienie szybkich pociągów do Cieszyna.
Będzie odbudowa linii 368 w Wielkopolsce?
Krok w kierunku odbudowy linii 368 ma miejsce także w Wielkopolsce. Tamtejszy urząd marszałkowski ogłosił właśnie przetarg na wyłonienie wykonawcy wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla linii na odcinku Międzychód – Sieraków – Szamotuły. Analizowane będą dwa warianty linii – w starym śladzie i przez Wronki.
Oferty w przetargu można było składać do 12 maja, zgodnie z wymaganiami dokument ma być gotowy pod koniec listopada. Opracowania dokumentacji wstępnej do tego czasu wymaga bowiem PKP PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.