Podpisano umowę projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 190 między Bielskiem-Białą Główną a Skoczowem. Projekt będzie realizowany dzięki programowi Kolej Plus.
Umowę z ramienia Aglomeracji Beskidzkiej, którą reprezentował prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski oraz prezesem PKP PLK Ireneuszem Merchelem podpisano na peronie pierwszym bielskiej stacji. Cały projekt ma wartość 350 mln złotych, 15% to wkład samorządów lokalnych. Wkrótce ruszą prace projektowe, a zgodnie z zapowiedziami faktyczny start robót ma nastąpić w roku 2027. Podpisanie umowy jest pierwszym z etapów, dzięki któremu możliwe będzie przywrócenie ruchu pociągów. Samorząd zapewnia uruchomienie na linii przynajmniej ośmiu par pociągów osobowych (prawdopodobnie w relacji Bielsko-Biała- Cieszyn).
O konieczności odtworzenia odcinka mówił także przybyły na miejsce wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - Mieszkańcy odzyskają wygodne połączenia ze Skoczowem, Cieszynem, Wisłą, Bielsko-Białą, Wadowicami, Krakowem. Powstaną nowe przystanki, a stare zostaną zmodernizowane, dzięki czemu zwiększymy dostępność do kolei, jej atrakcyjność i będziemy przeciwdziałać wykluczeniu – mówił.
Pierwsze z pociągów mają wyruszyć na trasę na przełomie roku 2029/2030. Jak wskazują osoby związane z portalem Koleje Śląska Cieszyńskiego, przewozami na linii zainteresowany jest także przewoźnik dalekobieżny - PKP Intercity. Zakres obejmuje budowę nowych lub przebudowę stacji i przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze, Skoczów Bajerki II. To ostatnia, ósma umowa z wnioskodawcą Programu Kolej +, dotycząca realizacji projektów na terenie woj. śląskiego. Ich szacowana wartość to ponad 2 mld zł.
Kręta droga do Kolej Plus
Według informacji PKP PLK. Czas podróży między Bielskiem a Skoczowem wyniesie ok. 36 minut, z Bielska do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę. W ramach projektu przebudowany zostanie odcinek linii kolejowej o długości 22 km. Odnowienie linii kolejowej umożliwi kursowanie pociągów z prędkością do 80 km/h. Linia 190 została już częściowo zmodernizowana przy okazji projektu przebudowy linii kolejowej do Wisły . Wtedy zmodernizowano odcinki Skoczów – Goleszów I Goleszów – Cieszyn. Drugi z odcinków był zagroźony możliwością braku realizacji wobec znaczącego wzrostu kosztów realizacji inwestycji. Ostatecznie UE zwiększyło finansowanie z 273,5 do 324,7 mln. Budżet centralny dołożył kolejne 42 mln a Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego 55 mln. Dzięki temu
udało się otworzyć ciąg pasażerski Cieszyn- Katowice.
Kiedy w kwietniu 2022 ogłoszono listę programu Kolej + wśród 34 odcinków nie znalazł się ten z Bielska-Białej do Skoczowa.
Był on pierwszym pod przysłowiową kreską. Mimo to w rok później Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka poinformowało na swojej stronie, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
wybrały do dofinansowania w ramach Programu Kolej+ projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem.
Co jeszcze wkrótce zostanie odbudowane na Śląsku?Jak zapowiada PLK niebawem zostanie podpisana umowa z wykonawcą prac projektowych dla zadania „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych”. Prowadzone jest postępowanie przetargowe dla zadania: „Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto”.
W lipcu ogłoszone zostały dwa przetargi: dla zadania realizowanego w trybie „projektuj i buduj” - „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald” oraz dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg”.