Samorząd województwa dolnośląskiego oraz władze Głogowa i Polkowic zadeklarowały, że finansowo wesprą opracowanie studium wykonalności dla budowy linii kolejowej, po której mogłyby poruszać się pociągi pasażerskie między Lubinem, Polkowicami a Głogowem.
Obecnie między Lubinem (gdzie pociągi zaczęły docierać
ponownie w czerwcu 2019) a Polkowicami istnieje linia kolejowa, ale wykorzystywana jest wyłącznie do transportu urobku przez KGHM Polska Miedź. Jest ona zresztą własności górniczej spółki. Stacja kolejowa w samych Polkowicach i odcinek torów w centrum miasta został zamknięty w 1969 roku, kiedy to dotarł tu ostatni rozkładowy pociąg towarowy i pasażerski. Ostatni przejazd pociągu na pozostałościach infrastruktury zorganizowano w 1996 roku. Z kolei linia kolejowa między Polkowicami a Głogowem nie istnieje.
Jak zapewnia Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego mocno lobbujący za pomysłem, samorządy zadeklarowały, że wesprą pomysł odbudowy linii. Chciałby by linia była gotowa za kilka lat.
– Na opracowanie niezbędnej dokumentacji potrzeba około trzech lat (łącznie z dokumentacją projektową - dop. red.). Potem zostaje już tylko budowa – komentuje Tymoteusz Myrda. Jego zdaniem dokument, który określi przebieg linii będzie kosztować około 4-5 mln zł. Przetarg w tym zakresie ma zorganizować PKP PLK. Inwestycja ma też zostać wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. Samorząd Dolnego Śląska ma nadzieję, że przetarg na studium wykonalności ogłoszony będzie jeszcze w 2020 roku. Kwestią otwartą jest, czy na większym odcinku od Lubina do Polkowic wykorzystać istniejącą infrastrukturę, będącą w posiadaniu KGHM. Jest to prawdopodobne.
– Projekt budowy linii kolejowej Lubin - Polkowice - Głogów wraz z rozbudową linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów jest możliwy do realizacji przy współfinansowaniu ze środków UE w perspektywie na lata 2021-2027 – napisało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na pytania „Rynku Kolejowego” dotyczące zaangażowania w projekt PKP Polskich Linii Kolejowych.
– W ocenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe prace przedprojektowe powinny obejmować zarówno koncepcję budowy linii Lubin - Polkowice – Głogów, jak i projekt rozbudowy linii 289 Legnica - Rudna Gwizdanów, z uwagi na ścisłe powiązanie obu działań. Ze względu na złożoność tego projektu zarządca infrastruktury zaproponował, aby po zawarciu porozumienia, za realizację rzeczową studium odpowiadała spółka PKP PLK, a za jego finansowanie strona samorządowa. W przypadku przyjęcia innego trybu działań, w tym zakresu prac studialnych, spółka wyraża gotowość udziału merytorycznego na każdym etapie opracowywania tego typu dokumentacji – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.