Polska wschodnie nie wygląda zbyt dobrze na kolejowej mapie kraju. Na Podlasiu, Lubelszczyźnie czy Podkarpaciu notujemy najniższe wskaźniki wykorzystania kolei. Przewozy towarowe wprawdzie aż tak nie odstają, ale i tutaj jest sporo do zrobienia. Czy poprawa funkcjonowania kolei w tej części kraju przełoży się na szybszy wzrost gospodarczy?
Obecnie w makroregionie Polska Wschodnia realizowanych jest wiele inwestycji korzystających z dofinansowania unijnego. Jest ono dostępne w ramach Programu Polska Wschodnia (POPW), Programu o Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) jak i pięciu wojewódzkich Programów Regionalnych (RPO, które mogą istotnie przyczynić się rozwoju już istniejącej sieci połączeń kolejowych – zarówno towarowych, jak i pasażerskich, w makroregionie.
16,3 mld zł na kolej w Polsce Wschodniej
– W latach 2014-2023 w województwach Polski Wschodniej zainwestujemy w sektor kolejowy ponad 16,3 mld zł. Nasze inwestycje zagwarantują wysokiej jakości, szybkie ale i bezpieczne przewozy towarowe i pasażerskie. To stworzy możliwość włączenia podmiotów lokalnych w globalne łańcuchy dostaw i poprawi mobilność na rynku pracy. Istotnym elementem naszego planu inwestycyjnego jest powstanie Wschodniej Magistrali Kolejowej. Łącznie przeznaczymy na nią ok. 6,5 mld zł, w 14 projektach z udziałem środków pochodzących z ww. źródeł. Magistrala bezpośrednio połączy ze sobą stolice województw Polski Wschodniej i poprawi wewnętrzną spójność sieci transportowej makroregionu – mówił podczas konferencji „Przyszłość transportu kolejowego w Polsce Wschodniej” Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.
– Inwestycje kolejowe w tym makroregionie to niwelowanie wykluczenia transportowego – zaznaczył Tomasz Buczyński, Dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych podkreślił zaś, że rozwój kolei napędza wzrost konkurencyjności każdego z województw Polski Wschodniej. Inwestycje finansowane z POPW, POIiŚ i CEF to poprawa parametrów linii kolejowych oraz zwiększenie dostępności transportowej dziesiątek miast na tym obszarze i – co równie ważne – poprawa jakości infrastruktury pasażerskiej.
Jak zauważył Minister Adam Hamryszczak inwestycje te przyniosą poprawę parametrów technicznych sieci, w tym zwiększenie jej przepustowości, poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenie dopuszczalnej prędkości przejazdu pociągów. To sprawi, że przewozy towarowe będą bardziej efektywne i opłacalne, a pasażerskie dostępne, komfortowe i bardziej atrakcyjne od własnego samochodu. Przy odpowiednio dopasowanej ofercie przewozowej nowe możliwości przejazdów koleją mają otrzymać mieszkańcy dziś często peryferyjnych obszarów. – Nie do pominięcia są także efekty pośrednie, czyli mniejsze ryzyko wypadków drogowych (mniej samochodów na drogach), mniejsza presja transportu na środowisko oraz na budżety podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie nadmiernie dziś eksploatowanych dróg– mówił Hamryszczak.
Ambitne plany PKP PLK
Bardziej szczegółowo o planowanych w zakresie inwestycji kolejowych działaniach mówił Ireneusz Merchel – prezes zarządu PKP PLK. Jak zaznaczał kierownictwo zarządcy infrastruktury przyjęło ogólne założenie, że na liniach regionalnych prędkość nie powinna być niższa niż 120 km/h, oczywiście z uwzględnieniem pewnych lokalnych ograniczeń wynikających np. z braku możliwości przebudowy łuków lub nieopłacalności takich prac, na liniach międzyregionalnych standardem powinno być 160 km/h, zaś na liniach łączących najważniejsze ośrodki miejskie prędkość maksymalna powinna być podnoszona do 200 km/h, czy nawet 250 km/h. – Odcinki na linii łączącej Warszawę i Białystok zostały już podniesione do 200 km/h, na trasach z Warszawy do Lublina oraz z Ełku do Olsztyna pojedziemy 160 km.h – mówił Merchel.
– Wschodnia Polska nie jest tak gęsto zaludniona jak inne części kraju, ale prowadzone będą także projekty aglomeracyjne, m.in. w Rzeszowie czy Lublinie, co może przenieść ruch z autobusów i busów na kolej i poprawić bezpieczeństwo oraz komfort pasażerów. Widzimy także dynamiczny rozwój przewozów towarowych w regionie, a zwłaszcza na granicy wschodniej i to w każdym województwie, mówimy nie tylko o wzroście masy ładunków z dalekiej Azji, ale także z krajów bałtyckich. Tu jest ogromny potencjał rozwojowy – dodawał. Szef PKP PLK podkreślił, że w ramach realizowanego projektu budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPK) także zostały uwzględnione województwa wschodnie. Kluczowa dostępność komunikacyjna regionu
Zdaniem władz województwa podkarpackiego dostępność komunikacyjna regionu jest kluczowa dla jego rozwoju i przyciągania nowych inwestycji. Region miał się o tym przekonać już przy realizacji inwestycji drogowych, ale one nie są w pełni wystarczające, gdyż część przedsiębiorców potrzebuje także sprawnie funkcjonującej kolei. – W latach 2007-2013 na infrastrukturę kolejową na Podkarpaciu przeznaczyliśmy ok. 1 mld zł ze wszystkich dostępnych nam środków i funduszy unijnych. W latach 2014-2020 będą to już 2 mld zł. Postawiliśmy na stworzenie w Rzeszowie kolei aglomeracyjnej, co jest zgodne nie tylko z oczekiwaniami mieszkańców i władz okolicznych samorządów, ale także działających w regionie firm, którym zależy na tym, żeby mieszkańcy mogli sprawnie dojeżdżać do pracy. Kolejowa Magistrala Wschodnia to bardzo dobry i oczekiwany projekt. Zależy nam wprawdzie na budowie S19 i całej viaCarpatia, ale musi być także alternatywa dla transportu drogowego – wyjaśniał Bogdan Romaniuk, wicemarszałek województwa Podkarpackiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.