Modernizacja infrastruktury kolejowej w Nakle nad Notecią, zlokalizowanym między Piłą a Bydgoszczą, była tematem, którym w interpelacji poselskiej zajęła się posłanka Paulina Matysiak.
Przyszłość dworca kolejowego
Posłanka Matysiak zapytała o przewidywany remont dworca kolejowego w Nakle nad Notecią. Jak się okazuje, budynek został wpisany na listę rankingową Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030 i jest rekomendowany do realizacji. Dodatkowo, przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym ma na celu przekazanie dodatkowych środków w wysokości 1,5 mld zł dla PKP SA, co może przyspieszyć ten proces.
Prace na linii Kutno – Piła: Co nas czeka?
Kolejna część interpelacji dotyczy modernizacji linii nr 18 Kutno – Piła. Jak informuje ministerstwo infrastruktury, studium wykonalności tego zadania zostało ukończone w październiku 2020 r. i zakłada m.in. modernizację układu torowego, przebudowę przepustów, budowę wiaduktów oraz adaptację budynku nastawni. Wszystko to ma na celu przystosowanie infrastruktury do obsługi pociągów o większych prędkościach oraz długościach. Szczegółowy harmonogram realizacji tego projektu wciąż pozostaje nieznany.
Obecnie na dwutorowym odcinku linii od Piły do Bydgoszczy przez Nakło pociągi na większości trasy poruszają się z prędkością 100 km/h, ale jest też kilkanaście kilometrów linii, gdzie pasażerskie składy zwalniają do 70 i 80 km/h.
Nowy przystanek kolejowy?
Posłanka Matysiak zainteresowała się również planami budowy nowego przystanku kolejowego w Nakle nad Notecią. Z informacji zawartych w odpowiedzi na interpelację wynika, że taki przystanek jest planowany i zostanie zlokalizowany przy ul. Dąbrowskiego. To zadanie ma zostać zrealizowane w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025. Przewiduje się zabudowę trzech odrębnych peronów jednokrawędziowych.
Dostępność linii nr 281
Parlamentarzystka pytała również o dostępność linii nr 281 na odcinku Gniezno – Chojnice. Jak wskazuje PKP PLK zapewnia, że infrastruktura jest dostępna dla przewoźników całodobowo. Tyle, że stan linii jest kiepski i pozwala na osiąganie prędkości od 20 do 40 km/h.
Kierunek Intercity przez Nakło nad Notecią
Ostatnie pytanie dotyczyło planów zwiększenia liczby kursujących przez Nakło nad Notecią pociągów PKP Intercity. Ministerstwo poinformowało, że trwają prace nad rozkładem jazdy 2023/24, więc nie jest w stanie udzielić dokładnych informacji na temat przyszłych połączeń. W piśmie przesłanym do posłanki resort zaznaczył, że ostateczna oferta przewozowa, w tym liczba pociągów, będzie zależała od wielu czynników: finansowania, infrastruktury kolejowej, dostępności taboru oraz innych aspektów technicznych.
Obecnie przez Nakło nad Notecią kursuje 7 par pociągów Polregio w dni robocze i 3 pary pociągów PKP Intercity.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.