PKP Polskie Linie Kolejowej pochwaliły się przebudowanymi peronami na 14 stacjach i przystankach w Pomorskiem Lepszy dostęp do kolei jest m.in. w Kartuzach oraz na trasach Chojnice – Kościerzyna i Gardeja – Kwidzyn.
Nowe perony na trasie z Chojnic do Kościerzyny
W ubiegłym roku PLK zapewniły lepszy dostęp do kolei na trasie z Chojnic do Kościerzyny (linia nr 211). Podróżni korzystają z nowych peronów w Powałkach, Raduniu, Lipuskiej Hucie, Męcikale, Żabnie koło Chojnic, Lubni, Dziemianach Kaszubskich, Kaliszu Kaszubskim i Brusach. Przygotowano wygodne dojścia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w nawierzchniach zamontowano ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących. Perony są wyższe, jest energooszczędne oświetlenie oraz stojaki dla osób dojeżdżających rowerami. Łączny koszt prac wyniósł 25 mln zł netto ze środków „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Po ostatnich zmianach w rozkładzie jazdy między Chojnicami a Kościerzyną
kursują jedynie 4 pary pociągów. (dodano jedną parę). To i tak więcej, niż jeszcze 2 lata temu, gdy były tylko... 2 pociągi. Samorząd na tej trasie postawił na dobrze rozwiniętą komunikację autobusową.
Wygodniejsze podróże pociągiem przez Kaszuby
Na nr 229 na odcinku Kartuzy – Glincz podróżni korzystają z przebudowanych peronów w Kartuzach i Dzierżążnie. Są wiaty, ławki, nowe oznakowanie pomagające w orientacji na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewnia dobrą widoczność po zmroku. W ramach zadania powstała również 3-kilometrowa łącznica na linii nr 214 Somonino – Kartuzy, która umożliwia jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu. Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu. Być może wtedy pojadą tu pociągi,
o czym piszemy tutaj.Koleją przez Powiśle
We wrześniu pociągi wróciły na odcinek Kwidzyn – Gardeja zrewitalizowanej trasy z Malborka do granicy województw pomorskiego i kujawsko – pomorskiego (linia kolejowa nr 207,
której remont był rekordowo opóźniony). Podróżni łatwiej wsiadają do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach Gardeja i Sadlinki oraz na przystanku Dziwno. Prace w ramach zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” zostały zrealizowane za kwotę 230 mln zł netto przy współfinansowaniu w wysokości 85 proc. ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2013 – 2020.
Inne prace na stacjach i przystankach
W 2023 r. na poprawę komfortu obsługi podróżnych na peronach w woj. pomorskim PLK przeznaczyły blisko 8 mln zł netto ze środków budżetowych.
Na stacji Gdynia Orłowo podróżni korzystają z czterech nowych wind na perony stacji oraz od strony ul. Oficerskiej i Klonowej. Wielkość kabin umożliwia także przewóz rowerów. W budowie jest nowa winda na stacji Gdańsk Główny, która ułatwi dostęp do przejścia podziemnego w kierunku peronów stacji i dworca PKS z ul. Podwale Grodzkie, oraz winda na peron nr 1 w Chojnicach. Po zabezpieczeniu środków finansowanych planowana jest zabudowa kolejnych urządzeń – w Gdyni Chyloni, Różynach i Cieplewie.
Jak zapewnia spółka PKP PLK, poprawiana jest estetyka na pomorskich peronach. Wymieniono i uzupełniono oznakowanie, zapewniające właściwą orientację na stacjach i przystankach, m.in. w Pucku, Władysławowie, Starogardzie Gdańskim i Słupsku (której remont...
właśnie się zaczął). Zamontowano tablice z nazwą stacji lub przystanku, numerami peronów oraz torów – łącznie ponad 120 sztuk. Zamontowano także 35 gablot na rozkłady jazdy i istotne informacje dla podróżujących koleją, m.in. w Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Czersku i Gdańsku.