Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kolej+ na pomoc reaktywacji Kolei Nadzalewowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kolej+ na pomoc reaktywacji Kolei Nadzalewowej
Fot Manfred E. Fritsche , cc-by-sa 2.0
Radny województwa Warmińsko-Mazurskiego Marcin Kazimierczuk nie składa broni odnośnie do rozwoju kolei w reprezentowanym przez siebie regionie. Nie udało się, co prawda, przegłosować uchwały zmierzającej do reaktywacji połączenia kolejowego z Lidzbarka Warmińskiego do Bartoszyc, ale to nie koniec pomysłów. Teraz polityk wychodzi z kolejnym – reaktywacją Kolei Nadzalewowej.

Radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, powołując się na program Kolej Plus, zgłosił na początku roku projekt budowy linii kolejowej z Bartoszyc do Lidzbarka Warmińskiego. To dałoby możliwość mieszkańcom na bezpośrednie połączenia pociągiem do Olsztyna. Pomysł jednak upadł, gdyż sejmik województwa warmińsko-mazurskiego odrzucił intencyjną uchwałę. Zdaniem marszałka Gustawa Brzezina, w pierwszej kolejności powinno się zadbać o już istniejące linie kolejowe w województwie.

Polityk nie składa jednak broni i prezentuje kolejne pomysły, by rozwijać transport kolejowy w województwie. – Złożyłem kolejny projekt uchwały z podpisami klubu PiS, tym razem w sprawie rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywrócenia połączeń kolejowych na trasie: Elbląg – Tolkmicko – Frombork – Braniewo z wykorzystaniem 85-proc. dotacji z Programu Kolej Plus – podaje radny Marcin Kazimierczuk.

Projekt komplementarny do przekopu Mierzei Wiślanej

Jak czytamy w projekcie uchwały, Kolej Nadzalewowa od momentu powstania stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta: Elbląg i Braniewo. – Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym – argumentuje radny.

Kazimierczuk podkreśla przy tym, że projekt jest także komplementarny z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej. – Kanał żeglugowy ma doprowadzić do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski, szczególnie miasta Elbląga, powiatu elbląskiego oraz braniewskiego – wyjaśnia. Jak twierdzi, modernizacja Kolei Nadzalewowej jest ważna dla rozwoju portów w Elblągu i w Tolkmicku. – Kolej to nie tylko atrakcja turystyczna, potrzebna będzie też do przewozu towarów – podkreśla inicjator uchwały. Sejmik województwa ma rozpatrzyć projekt podczas sesji zaplanowanej na 26 marca.

Przed dwoma laty Jakub Farinade, wójt gminy Sztutowo podkreślał, że przy okazji budowy kanału podstawowa jest kwestia komunikacji, w tym kolei.

120 lat trasy nad Zalewem Wiślanym

Kolej Nadzalewowa to linia, która w zamyśle niemieckich projektantów miała połączyć Elbląg z Królewcem, wzdłuż Zalewu Wiślanego. Trasa z Elbląga do Braniewa powstała w 1899 roku i liczyła prawie 50 km. W latach 90. znacznie zmalała liczba pasażerów Kolei Nadzalewowej, co miało duży wpływ na rosnące problemy z utrzymaniem rentowności linii. W 2006 r. ostatecznie zawieszono kursy pociągów Elbląg – Tolkmicko – Braniewo. Od tego czasu po linii przejeżdżały tylko pociągi specjalne o charakterze turystycznym. Więcej na temat Kolei Nadzalewowej pisaliśmy tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5