Rusza modernizacja i elektryfikacja odcinka kolejowego Ełk-Giżycko. Inwestycja otrzymała właśnie dofinansowanie unijne ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
PKP Polskie Linie Kolejowe
podpisały w grudniu wartą 649 milionów złotych umowę na przebudowę i elektryfikację odcinka Ełk – Giżycko. Modernizacją mazurskiej trasy zajmie się konsorcjum Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, Coalvi oraz China Civil Engineering Construction Corporation.
Start prac po wielu przygotowaniach
Przebudowa linii
miała trwać od 2020 roku, ale prace zaczynają się dopiero teraz. Na pierwszy ogień idzie nieco ponad 49 km torów. – Umowa na prace na linii kolejowej nr 38 to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Wierzę, że elektryfikacja linii wpłynie korzystnie na środowisko przyrodnicze Mazur, a trasa z Ełku do Korsz przyciągnie wielu turystów. Przy wsparciu środków europejskich sukcesywnie zmieniamy polską kolej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną i dostępną dla pasażerów – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel cytowany w komunikacie.
Jak podaje inwestor, dzięki elektryfikacji 49 km torów kolej na odcinku Olsztyn – Ełk przyspieszy nawet dwukrotnie a podróż skróci się o 50 minut. Projekt podzielony został na II fazy – w drugiej zapewnione zostanie zasilanie z podstacji trakcyjnych. W ramach modernizacji wymieniona będzie nawierzchnia kolejowa na całym odcinku Ełk – Giżycko, z podniesieniem dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN i przebudową układów torowych na stacjach dla pociągów towarowych o długości 750 m. Prace obejmą także wzmocnienie podtorza i przebudowę nasypów wraz z torowiskiem w miejscach przesunięcia linii kolejowej oraz udrożnienie i odbudowę odwodnienia. Inwestycja obejmie także m.in. przebudowę sześciu i budowę dwóch obiektów inżynieryjnych, modernizację trzech stacji i dwóch przystanków osobowych oraz przebudowę systemów zabezpieczających na przejazdach kolejowych. Zakończenie realizacji całego projektu modernizacji i elektryfikacji linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko zaplanowano na 2024 rok. Realizacja dalszej części projektu, czyli „Prac na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” jest planowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Jest unijne dofinansowanie
Niedawno podpisana została umowa na unijne dofinansowanie inwestycji z programu POIiŚ. – Projekt wpisuje się w unijny trend priorytetowego finansowego wsparcia inwestycji ukierunkowanych na rozwiązania zawierające czynnik klimatyczny i środowiskowy. W systemie rozdysponowywanych środków unijnych kolej, z jej w znacznej mierze proekologicznymi projektami, zajmuje szczególne miejsce, również z punktu widzenia założeń nowej perspektywy finansowej UE. Elektryfikacja odcinka kolejowego Ełk – Giżycko wraz z modyfikacją i budową infrastruktury towarzyszącej to krok, który niewątpliwie docenią zarówno przewozy pasażerskie i towarowe, jak i warmińsko-mazurska natura. Dzięki dofinansowaniu w wysokości ponad 640 mln złotych zostanie zrealizowany projekt, który przyspieszy i usprawni przewozy kolejowe w Warmii i Mazurach – stwierdziła Joanna Lech, p.o. Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych w komunikacie.