Rozwijają się przygotowania do realizacji projektów z programu Kolej Plus. Według zebranych przez nas najnowszych informacji, zabezpieczono pieniądze na studia dla dwóch projektów w woj. śląskim, ogłoszono kolejny przetarg w Wielkopolsce, a województwo łódzkie podpisało umowę z firmą Idom.
Pieniądze na Kolej Plus w woj. śląskim
Podczas XXX sesji Sejmiku Województwa Śląskiego radni udzielili pomocy finansowej dla miasta Bielska-Białej (w formie dotacji celowej, przeznaczonej na współfinansowanie opracowania studium planistyczno-prognostycznego dla projektu pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędnego elementu połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem”).
Więcej na jego temat piszemy tutaj.
To nie jedyna dobra wiadomość z regionu, bo jak podaje PAP, Sejmik zabezpieczył też dwa miliony złotych na przygotowanie wstępnej dokumentacji budowy połączenia kolejowego
Jastrzębia-Zdroju z Katowicami w programie Kolej Plus.
Komplet przetargów na Kolej Plus w Wielkopolsce
Województwo Wielkopolskie ogłosiło brakujące przetargi na wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. Jak informowaliśmy wcześniej, województwo Wielkopolskie
ogłosiło postępowania na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla trzech z pięciu zgłoszonych projektów: na rewitalizację kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, rewitalizację linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły oraz rewitalizację linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń.
Teraz samorząd ogłosił przetargi na pozostałe dwa projekty,
które były w dużym stopniu zagrożone – z powodu mniejszej zasadności ekonomicznej
wydłużyły się bowiem rozmowy o współfinansowaniu z lokalnymi samorządami. Pierwszy projekt to rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo, a drugi – budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin. Postępowanie zostało podzielone na oddzielne części. Samorząd, podobnie jak w poprzednich postępowaniach, tylko w 60 proc. będzie kierował się ceną. Termin realizacji upływa 15 listopada, co może oznaczać, że Wielkopolska ma nadzieję na wydłużenie harmonogramu II Etapu programu Kolej Plus.
Łódzkie z umową na studium elektryfikacji linii nr 25
Województwo łódzkie poinformowało o podpisaniu umowy na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego dla projektu elektryfikacji z
modernizacją linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna (koszt dokumentacji wyniesie 2,002 mln zł netto) z firmą Idom Inżynieria, Architektura i Doradztwo.
Pozostałe przetargi są już rozstrzygnięte – do podpisania pozostają jeszcze dwie umowy
Kozienice mają obietnicę uruchomienia pociągów przez UMWM
Coraz bardziej realna wydaje się perspektywa budowy nowej linii kolejowej w ramach Kolej Plus – do Kozienic.
Ten samorząd podpisał umowę na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego. Jak informuje “Gazeta Wyborcza”, spełniony został kolejny warunek formalny. – Jednym z wymagań stawianych beneficjentom w programie uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej, w ramach którego gmina Kozienice realizuje przedsięwzięcie budowy linii kolejowej Kozienice – Warszawa, jest przedłożenie do PKP PLK deklaracji organizatora przewozów uruchomienia i finansowania przewozów w ilości co najmniej czterech par pociągów na dobę przez pięć lat. Taka deklaracja ze strony zarządu województwa mazowieckiego już jest – podała Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
W najbliższych dniach należy spodziewać się ogłoszenia przez gminę Koronowo przetargu na studium dla
projektu utworzenia nowego połączenia Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice.