Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej do Jastrzębia-Zdroju. Czy coś się dzieje z projektem reaktywacji połączeń?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej do Jastrzębia-Zdroju. Czy coś się dzieje z projektem reaktywacji połączeń?
fot. Dominik LebdaZniszczony budynek dworcowy dawnej stacji w Jastrzębiu
Trwają rozmowy PKP PLK z samorządami na temat przygotowania studium wykonalności dla odtworzenia linii, koniecznych do przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych – zapewnia Ministerstwo Infrastruktury. Tymczasem PKP PLK informuje naszego Czytelnika, że nie prowadzi prac zmierzających do ogłoszenia przetargu w tym zakresie. Jastrzębie-Zdrój, do którego pociągi przestały docierać w lutym 2001 r., jest największym odciętym od kolei miastem w Polsce.

Z naszą Redakcją skontaktował się mieszkaniec Jastrzębia-Zdroju, zaniepokojony postawą PKP PLK oraz śląskiego samorządu wojewódzkiego w sprawie odbudowy połączenia kolejowego. – Od kilkunastu miesięcy w mediach możemy usłyszeć, że problem naszego miasta został zauważony i inwestycja ta zostanie zrealizowana. Tymczasem brak jakichkolwiek konkretów w tej sprawie – twierdzi.

Czytelnik: Obietnice reaktywacji to gra przedwyborcza

Nasz Czytelnik zadał pytania na temat zaawansowania przygotowań do inwestycji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego. – Otrzymałem odpowiedź, że Województwo nie prowadzi żądnych działań w tym zakresie, a odpowiedzialność za realizację ponosi PLK. Przesłałem więc zapytanie do PLK, na które otrzymałem odpowiedź, że PLK nie prowadzi żadnych prac w tym zakresie – relacjonuje. W istocie – w datowanym na czerwiec w piśmie, którego kopię otrzymaliśmy, znajduje się fragment: „Spółka [tzn. PKP PLK – przyp. RK] nie prowadzi działań mających na celu ogłoszenie przetargu na opracowanie studium wykonalności dla zadania obejmującego przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych do miasta Jastrzębie-Zdrój”.

– Pisma, które otrzymuję od różnych instytucji, są zdawkowe i nie tłumaczą w żaden sposób, w jakim stanie jest planowanie tej inwestycji – komentuje Czytelnik. Jak dodaje, w jego odczuciu „szumne zapowiedzi powrotu kolei do naszego miasta pozostają bez pokrycia i są tylko grą do nabicia kapitału politycznego”.

MI: Trwają rozmowy. Dlaczego PLK mówi co innego?

O odpowiedź zwróciliśmy się do rzecznika Ministerstwa Infrastruktury Szymona Huptysia. – PKP PLK prowadzą rozmowy z jednostkami samorządu terytorialnego, aby zapewnić współfinansowanie opracowania studium wykonalności dla zadania – zapewnia przedstawiciel resortu. Jak twierdzi, zarządca infrastruktury zwrócił się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego jako organizatora publicznego transportu zbiorowego w regionie o „koordynowanie uzgodnień z lokalnymi jednostkami w celu wypracowania wspólnego stanowiska strony samorządowej”. Chodzi o ustalenie, jak wiele samorządy miałyby dopłacić do opracowania studium. – Obecnie PKP PLK oczekuje na stanowisko UM Województwa Śląskiego – mówi Huptyś.

Drugi cel konsultacji z samorządami to – według rzecznika – decyzja, które warianty przebiegu trasy powinny być wzięte pod uwagę w dokumencie (jak niedawno pisaliśmy, istnieją wątpliwości, czy bardziej uzasadnione byłoby odtworzenie trasy przez Pawłowice, czy przez Wodzisław Śląski). Z wypowiedzi rzecznika MI wydaje się jednak wynikać, że faworytem jest ten drugi wariant.

– Analizowany zakres prac dotyczący realizacji projektu „Odbudowa połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju – połączenie Wodzisław Śl. – Jastrzębie-Zdrój” obejmuje budowę nowej linii zelektryfikowanej, częściowo w śladzie istniejących w przeszłości linii Wodzisław – Kopalnia Węgla Kamiennego 1 Maja oraz Jastrzębie Moszczenica – Jastrzębie-Zdrój – informuje Huptyś. Nasz rozmówca nie odpowiedział na pytania o planowany harmonogram kolejnych etapów inwestycji ani o realny termin jej zakończenia.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Prace studyjne dla kolei do Jastrzębia-Zdroju na razie nie ruszyły

Infrastruktura

Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Prace studyjne dla kolei do Jastrzębia-Zdroju na razie nie ruszyły

Infrastruktura

Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5