Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej aglomeracyjna w Łodzi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
09-11-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej aglomeracyjna w Łodzi
Po latach niedoinwestowania kolej w województwie łódzkim ma szansę odzyskać stracony czas. Obok projektu budowy kolei dużych prędkości biegnącej przez Łódź powstają takie, które mają służyć podróżującym wewnątrz regionu. Przyglądamy się najważniejszemu z nich – Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – i przypominamy, jak kolejowe przewozy aglomeracyjne funkcjonowały do tej pory.

Pomysły sprzed lat

Idea przewożenia przemieszczających się po aglomeracji łódzkiej mas ludzi transportem szynowym nie jest nowa. Odkąd w XIX w. Łódź stała się miastem przemysłowym, zaistniała potrzeba dowożenia do niej pracowników z okolicznych miejscowości. Szybko dostrzeżono potencjał komunikacji szynowej i w 1901 r. konsorcjum łódzkich fabrykantów otworzyło sieć zelektryfikowanych kolei wąskotorowych łączących stolicę regionu z okolicznymi miastami. Najpierw uruchomiono przewozy do Zgierza i Pabianic, później – do Ozorkowa, Lutomierska przez Konstantynów, Aleksandrowa Łódzkiego i Tuszyna. Plany były jednak znacznie ambitniejsze: pociągi Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych miały docierać aż do Koluszek. Intensywny rozwój sieci ŁWEKD przerwał wybuch II wojny światowej. Po 1945 r. nie powstały już żadne nowe linie, a te istniejące szybko włączono do sieci tramwajów miejskich. Niektóre z tras z powodzeniem funkcjonują do dziś – jako linie tramwajowe.

W okresie PRL do przewozów aglomeracyjnych i regionalnych wykorzystywano właściwie wszystkie przebiegające przez Łódź linie kolejowe, zwłaszcza po ich elektryfikacji. Na szczególną uwagę zasługuje projekt stworzenia kolei miejskiej z końca lat 60. XX w. Śmiałe plany zakładały wykorzystanie w ruchu pasażerskim tzw. kolei obwodowej omijającej centrum miasta, przebiegającej jednak przez nowo powstałe osiedla. Zakładano budowę kilku łącznic i ośmiu nowych przystanków, a w perspektywie – w związku z prognozowanym znacznym zwiększeniem ruchu – budowę drugiej pary torów z Łodzi Kaliskiej do Zgierza i drugiego toru ze Zgierza na Widzew. W pierwszym etapie inwestycji powstały trzy przystanki na elektryfikowanym wówczas odcinku Łódź Widzew – Zgierz: na Stokach, przy stacji Radogoszcz i w Arturówku. W 1973 r. uruchomiono przewozy, by... w związku z niską frekwencją zlikwidować kursy jeszcze w tym samym roku. Dziś jedynymi śladami po tym projekcie są zarośnięte perony – oprócz trzech wymienionych także na Dąbrowie i przy ul. Przybyszewskiego. Te dwa zbudowano pod koniec lat 70. przy okazji budowy wiaduktów, pod którymi je usytuowano. Nigdy nie zatrzymał się przy nich żaden pociąg rozkładowy.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Społecznicy chcą zmiany przebiegu tunelu

Infrastruktura

Łódź: Społecznicy chcą zmiany przebiegu tunelu

kf, Rynek Kolejowy 15 grudnia 2011

Łódź: Nowak obiecał, że nie zabierze dworca

Infrastruktura

Łódź: Nowak obiecał, że nie zabierze dworca

Gazeta Wyborcza/Nasze Miasto 16 grudnia 2011

Łódź oszczędza na komunikacji zbiorowej

Biznes

Łódź oszczędza na komunikacji zbiorowej

Gazeta Wyborcza 19 grudnia 2011

Łódzcy społecznicy chcą KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódzcy społecznicy chcą KDP

Gazeta Wyborcza 20 grudnia 2011

Łódź: Zamkną bocznicę do EC2

Biznes

Łódź: Zamkną bocznicę do EC2

kf, Rynek Kolejowy 24 grudnia 2011

Łódź: Do Konstantynowa dziewiątką. A na Legionów?

Zintegrowany transport

Łódź: Do Konstantynowa dziewiątką. A na Legionów?

kf, Rynek Kolejowy 25 grudnia 2011

Zobacz również:

Łódź: Społecznicy chcą zmiany przebiegu tunelu

Infrastruktura

Łódź: Społecznicy chcą zmiany przebiegu tunelu

kf, Rynek Kolejowy 15 grudnia 2011

Łódź: Nowak obiecał, że nie zabierze dworca

Infrastruktura

Łódź: Nowak obiecał, że nie zabierze dworca

Gazeta Wyborcza/Nasze Miasto 16 grudnia 2011

Łódź oszczędza na komunikacji zbiorowej

Biznes

Łódź oszczędza na komunikacji zbiorowej

Gazeta Wyborcza 19 grudnia 2011

Łódzcy społecznicy chcą KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Łódzcy społecznicy chcą KDP

Gazeta Wyborcza 20 grudnia 2011

Łódź: Zamkną bocznicę do EC2

Biznes

Łódź: Zamkną bocznicę do EC2

kf, Rynek Kolejowy 24 grudnia 2011

Łódź: Do Konstantynowa dziewiątką. A na Legionów?

Zintegrowany transport

Łódź: Do Konstantynowa dziewiątką. A na Legionów?

kf, Rynek Kolejowy 25 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5