Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej aglomeracyjna w Bielsku-Białej i okolicach? Prezydent miasta jest za

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej aglomeracyjna w Bielsku-Białej i okolicach? Prezydent miasta jest za
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPeron w Bielsku-Białej
Prezydent Bielska-Białej dość krytycznie odniósł się do pomysłów budowy linii tramwajowej w mieście. Jednocześnie wskazuje, że infrastruktura kolejowa w mieście mogłaby stanowić zalążek kolei aglomeracyjnej i za tym pomysłem lobbuje.

Na możliwość budowy nowej sieci tramwajowej w Bielsku-Białej zwracał ostatnio uwagę Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego, wskazując to miasto jako jedno z kilku, gdzie istnieje potencjał do reaktywacji transportu szynowego. Nad sprawą pochylił się prezydent Bielska Jarosław Klimaszewski, który, pytany o pomysł, skierował uwagę raczej na możliwość wykorzystania sieci kolejowej, istniejącej w mieście i jego okolicach.

Jarosław Klimaszewski: Widzę szanse na kolej aglomeracyjną

Studium przypadku naszego miasta wskazuje bardziej na zasadność aktywizacji istniejącego układu kolejowego – linii kolejowych przebiegających przez obszar miejski niż budowę sieci tramwajowej. – Kolej aglomeracyjna, wykorzystująca istniejący układ linii kolejowych – w kierunku Cieszyna, Wadowic, Czechowic-Dziedzic i Żywca stanowić może połączenie komunikacyjne ośrodków miejskich związanych funkcjonalnie z Bielskiem-Białą – napisał Jarosław Klimaszewski. – Dlatego też upatruje się większą szansę na rozwój transportu szynowego w Bielsku-Białej oraz jego obszaru funkcjonalnego w aspekcie kolei aglomeracyjnej niż budowy sieci tramwajowej.

W najbliższych latach zdecydowanie poprawi się dojazd do Bielska-Białej od południa, czyli od strony Zwardonia i Żywca. PKP PLK zakończyło w grudniu 2018 roku warte 60 mln zł prace na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra na linii 139.

Obecnie PLK prowadzą prace na odcinku Żywiec – Węgierska Górka, które zakończą się w połowie 2019 roku. Łącznie PKP PLK wyda 200 mln zł na poprawę warunków przewozu rzeczy i pasażerów w ramach projektu dotyczącego modernizacji linii Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa). Niestety – w ramach inwestycji raczej nie powstaną nowe przystanki w Bielsku-Białej.

Kolej aglomeracyjna na linii do Cieszyna?

Reaktywację dawno zamkniętych peronów na terenie Bielska i przyległych od zachodu gmin daje natomiast plan gruntownego remontu linii 190 na 22-kilometrowym odcinku między Bielskiem-Białą a Skoczowem. PKP PLK szacuje, że potrzeba na niego aż 125 mln zł, co jednak wydaje się kwotą zawyżoną. Remont tego odcinka pozwoliłby na uruchomienie pociągów do Skoczowa i Cieszyna, który kilka miesięcy temu zakończył budowę jednego z najnowocześniejszych w Polsce węzłów przesiadkowych przy dworcu kolejowym. Linia przechodzi przez spory obszar Bielska-Białej (zlokalizowanych na jej trasie jest aż 5 stacji lub przystanków), ma więc szanse stać się elementem kolei aglomeracyjnej.

Na razie jednak remontu nie będzie. Jak pisaliśmy na początku 2018 roku: samorząd województwa przewiduje możliwość rozpoczęcia modernizacji odcinka Skoczów – Bielsko dopiero po 2023 roku. Nie został on bowiem uwzględniony w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiego” uchwalonym 31 sierpnia 2015 roku. Na razie modernizowany będzie odcinek Cieszyn – Skoczów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej. Droga linia do Gutkowa

Zintegrowany transport

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Pasażer

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 20 stycznia 2018

Wieliczka. „Kolejowe” autobusy ruszyły na ulice

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Olsztyn. Niełatwe przymiarki do kolei aglomeracyjnej. Droga linia do Gutkowa

Zintegrowany transport

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Pasażer

Historyczne bariery rozwoju ŁKA mogą zniknąć

Kasper Fiszer 20 stycznia 2018

Wieliczka. „Kolejowe” autobusy ruszyły na ulice

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5