Słowacki przewoźnik Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) odebrał ostatnie pociągi z zamówienia na 25 nískopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych od konsorcjum Škoda Transportation i ŽOS Trnava. Wartość całego zamówienia wynosi 160 milionów euro (ok. 4 miliardy koron).
Pociągi RegioPanter przeznaczone do eksploatacji w krajach Žilinskim, Trenčínskim i Prešovskim, przekazane zostały przez przedstawicieli producenta podczas uroczystego spotkania w słowackich Vrútkach.
Już zamówili kolejne
Pierwsze przekazane jednostki
już od zeszłego roku jeżdżą po torach (w tym do Polski), a eksploatuje je słowacki przewoźnik państwowy. ‒ Bardzo mnie cieszy, że jesteśmy dostawcą ekologicznych pociągów, które pomagają wyraźnie poprawiać komfort i bezpieczeństwo transportu słowackich kolei. Przecież państwo naszych wschodnich sąsiadów jest dla nas długoterminowo kluczowym partnerem handlowym – dostarczamy nie tylko pojazdy dla tamtejszych kolei, ale także tramwaje czy trolejbusy dla słowackich miast – powiedział prezes i dyrektor generalny grupy Škoda Transportation Petr Brzezina cytowany w komunikacie.
‒ Zrobiliśmy wszystko, co było w naszej mocy, żeby wprowadzić nowe jednostki do eksploatacji jak najszybciej i zapewnić korzystającym z naszych usług lepszy komfort. Dostarczanie nowoczesnych pociągów, które jeżdżą także w innych miejscach na świecie, zostało dzisiaj z powodzeniem zakończone, a nowe jednostki oznaczają ogromną zmianę w jakości podróżowania w regionie. Jestem przekonany, że zachowana zostanie najwyższa jakość, ponieważ w ramach przetargu ustanowiliśmy bardzo wysokie standardy dotyczące kontroli jakości i dostępności pojazdów. Już teraz niecierpliwie oczekuję na wprowadzenie pierwszych Panter na tory wschodniej Słowacji – dodaje Roman Koreň, szef ZSSK.
We wrześniu konsorcjum firm Škoda Transportation i ŽOS Trnava podpisało z ZSSK umowę na dostarczenie kolejnych 20 pociągów tego samego typu. Przedmiotem umowy jest dostarczenie 9 egzemplarzy jednostek elektrycznych z możliwą opcją na kolejnych 11. Pierwszych 9 nowych, czterowagonowych pociągów RegioPanter będzie jeździło w krajach Košickim i Prešovskim. Flota takich jednostek powiększy się w ten sposób na Słowacji aż do 34, a w przypadku skorzystania z opcji nawet do 45.
Pantery dla Łotwy i Estonii
Obie strony podkreślają, że dostawy to efekt słowacko-czeskiej współpracy przy ich produkcji - Škody Transportation ze spółką ŽOS Trnava. ‒ Chciałbym szczególnie podkreślić pracę grup roboczych pod kierownictwem menedżerów projektu z obu stron, ŽOS Trnava i Škoda Transportation, którzy wielce się zasłużyli nie tylko dla udanego zakończenia projektu, ale także przyspieszenia jego finalizacji o całe osiem miesięcy. Dzięki temu nasz klient, spółka Železničná spoločnosť Slovensko, z wyprzedzeniem mógł wprowadzić wszystkie jednostki elektryczne do eksploatacji – powiedział Miloš Kyselica, dyrektor generalny ŽOS Trnava
Jak informuje czeski producent, pociągi dla ZSSK ofertują wygodne siedzenia, gniazdka elektryczne, klimatyzację oraz stylowe oświetlenie LED we wnętrzach. Producent zapewnia że przyłożył wagę do przejrzystości systemu informacji, wydajności Wi-Fi, zadbał odpowiednią ilość miejsca do przewozu osób na wózkach, wózków dziecięcych, rowerów, a także łatwy, bezbarierowy dostęp dla wszystkich podróżnych. ‒ Nasze podobne jednostki elektryczne mają powodzenie także w innych częściach Europy, w tej chwili trwa produkcja nowej floty dla kolei łotewskich, niedługo rozpoczniemy produkcję jednostek do Estonii. Pozytywne reakcje na eksploatację naszych nowych pociągów wskazują, że idziemy we właściwym kierunku – mówi Tomáš Ignačák, wiceprezes grupy.
ZSSK wprowadza RegioPantery do ruchu na przykład głównie na trasy Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń i Žilina – Liptovský Mikuláš. Nowe jednostki elektryczne dostarczane są do celów transportu regionalnego na wszystkich zelektryfikowanych trasach Słowacji, dla szybkości 160 km/h oraz napięcia 3 kV i 25 kV. Oferuje się je w dwóch wersjach. Pierwsza o długości 80 m i pojemności 247 miejsc siedzących, a druga o długości 106 m z pojemnością 343 miejsc siedzących. Każdy człon składu ma klasyczny układ dwóch wózków, a każda jednostka elektryczna ma zawsze trzy wózki napędowe. Dzięki temu składy mają znakomite właściwości jezdne na wszystkich zelektryfikowanych trasach Słowacji i umożliwiają zapewnienie punktualności rozkładu jazdy także w trudnych zimowych warunkach - podkreśla Skoda.