Koleje Łotewskie potwierdziły wybór oferty czeskiej Škody w przetargu na 32 elektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Łotewskich. Dostawa będzie postępowała wraz z elektryfikacją łotewskich linii kolejowych.
O tym, że Škoda Transportation została wybrana jako „preferowany dostawca”
pisaliśmy już w lutym. Historia przetargu była dość burzliwa i nie obyło się bez odwołań, z których, po odrzuceniu oferty hiszpańskiej firmy Talgo, zwycięską ręką wyszli Czesi.
Latvijas dzelzceļš zapłaci za 32 zestawy 245 milionów euro. W cenie zawarte jest utrzymanie pojazdów, szkolenie załóg i naprawy okresowe. Z uwagi na planowaną zmianę napięcia z 3 kV na 25 kV pojazdy muszą być fabrycznie wyposażone w urządzenia elektryczne, które pozwolą na pracę pod dwoma systemami zasilania. Będą też przygotowane do pracy w warunkach temperaturowych od -40 do +40 stopni C. Osiągną prędkość maksymalną 160 km/h. Czteroczłonowe ezt zabiorą na pokład do 400 pasażerów na miejscach siedzących.
Pociągi będą kursować głównie w aglomeracji ryskiej, zastępując stare, choć zmodernizowane zespoły trakcyjne produkcji RVR, które można zobaczyć w niemal we wszystkich poradzieckich państwach.
W połowie lipca Unia Europejska zdecydowała o dofinansowaniu dużego programu elektryfikacji łotewskich linii kolejowych napięciem 25 kV 50 Hz. W efekcie elektryfikacji zostanie poddanych łącznie 313 kilometrów linii kolejowych. Operacja ma się zakończyć w 2023. W tym samym czasie mają się zakończyć dostawy nowych pojazdów z Czech. Więcej o projekcie elektryfikacji
piszemy tutaj.