RegioJet zawarł umowę z Grupą Škoda na dostawę łącznie 23 nowych zespołów trakcyjnych o wartości 3,5 miliarda koron (około 600 mln złotych). Pierwotnie kontrakt miała realizować Pesa, jednak polski producent nie zdecydował się na budowę i homologację pojazdów w tak krótkim okresie czasu.
Zakup dwu i trzyczłonowych jednostek jest związany z kontraktem, który Regiojet otrzymał w Kraju Uściańskim (Ústí nad Labem). 23 fabrycznie nowe pojazdy mają być zbudowane i przygotowane do zabrania pasażerów na pokład w grudniu 2026 roku. RegioJet będzie tam obsługiwał linie przynajmniej przez 15 lat. Powody dla których Pesa nie zdecydowała się na realizację kontraktu
wyczerpująco opisaliśmy tutaj.– Z dumą ogłaszamy tę historyczną inwestycję, która nie tylko znacząco zwiększy nasze możliwości, ale także podniesie standardy komfortu, bezpieczeństwa i zrównoważenia środowiskowego naszych usług na zupełnie nowy poziom. W tym i przyszłym roku planujemy zainwestować w naszą flotę pojazdów ponad 4,5 miliarda czeskich koron – powiedział Radim Jančura, właściciel RegioJet.
Pojazdy bez stopni w drzwiach wejściowych będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h. RegioJet zamawia 15 jednostek dwuczłonowych (142 miejsca siedzące) i 8 trzyczłonowych (228 miejsc siedzących). Pojazdy będą wyposażone w ETCS, będą w pełni klimatyzowane , wyposażone w wi-fi, gniazdka 230 V, gniazda USB i obszerną przestrzeń do przewozu rowerów i wózków. W pojazdach trójwagonowych znajdą się dwie toalety w tym jedna większa, bezbarierowa (w krótszym będzie tylko większa). Pojazdy będą miały nowoczesny system informacji pasażerskiej, jaki jest już standardem w pojazdach Pesy kursujących po regionie.
– Wierzymy, że ten zakup jest fantastycznym symbolem ciągłego rozwoju transportu kolejowego jako jednego z najważniejszych przyjazne dla środowiska sposoby poruszania się – dodał Jan Švehla, dyrektor ds. komunikacji w Grupie Škoda.
Pojazdy będą bardzo podobne do RegioPanter, które Škoda
od kilku lat sprzedaje już państwowym Kolejom Czeskim. Stąd dysponuje atutem homologowania obu (dwu i trójczłonowych) pojazdów na rynek czeski. Pesa do tej pory przeprowadziła badania homologacyjne jedynie dla pojazdów dwuczłonowych.