NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Knorr-Bremse inwestuje na Podkarpaciu

| RK 23.01.2023 1,8k

Knorr-Bremse inwestuje na Podkarpaciu
Fot. Knorr Bremse
O nowej inwestycji firmy w Rzeszowie oraz ekologicznych i energooszczędnych rozwiązaniach wdrażanych przez Knorr-Bremse opowiada Jacek Biłas, Prezes Zarządu Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o.
Skąd decyzja o budowie zakładu w Rzeszowie?

Okolicznościami wpływającymi na decyzję o realizacji projektu w województwie podkarpackim były czynniki ekonomiczne, potencjał rozwojowy rynku polskiego i ukraińskiego, dostępność wykwalifikowanych pracowników, a także lokalne warunki przyjazne inwestycjom.

Grupa Knorr-Bremse jest globalną organizacją generującą roczną sprzedaż na poziomie ok. 6,7 mld euro (2021), o dużych osiągnięciach w zakresie wzrostu sprzedaży i udziału w rynkach światowych. Intensywny rozwój Grupy Knorr-Bremse, w połączeniu z innowacyjnością i technologicznym przywództwem w branży, generuje potrzebę ekspansji produkcyjnej, co widać w Polsce, dlatego też tutaj zdecydowaliśmy się na inwestycję w nowy i ulepszony zakład.

Jakie usługi będzie świadczył zakład w Rzeszowie?

W Rzeszowie powstaje zakład produkcyjno-usługowy zgodny z profilem działalności naszej Grupy. Będą w nim wytwarzane zaawansowane technologicznie produkty, dostarczane na rynek kolejowy w Polsce i za granicą. Zakład będzie świadczył usługi serwisowe, zapewniające wysoki standard techniczny i bezpieczeństwo systemów hamulcowych. W ciągu najbliższych trzech lat przeznaczymy około 15 mln euro na inwestycje w technologię produkcji i serwisu w Rzeszowie. Zamierzamy stworzyć nowoczesne, innowacyjne przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe oparte na naszym autorskim programie Knorr Production System (KPS). Planujemy dalszy rozwój potencjału produkcyjnego w Rzeszowie i kolejne inwestycje.

Jaką pozycję na rynku zajmuje Knorr-Bremse w Polsce i Europie/świecie?

W dziedzinie systemów hamulcowych Knorr-Bremse zajmuje wyraźną pozycję lidera na rynku światowym, podobnie jest na polskim rynku kolejowym. Wysokie miejsce naszej firmy świadczy o dużym zaufaniu, jakim obdarzyli nas klienci, co jest dla nas wielkim zobowiązaniem. Sztandarowe projekty w Polsce to systemy hamulcowe i drzwiowe w pociągach Pendolino, w tramwajach eksploatowanych w Warszawie, Krakowie i innych miastach w Polsce, systemy hamulcowe w nowoczesnych pociągach zespolonych eksploatowanych przez PKP Intercity, systemy klimatyzacji w nowych i zmodernizowanych wagonach osobowych PKP Intercity. Grupa Knorr-Bremse jest obecna w ponad 30 krajach na świecie (przeszło 100 lokalizacji), zatrudniając powyżej 30 000 osób. Dywizja kolejowa Knorr-Bremse przoduje na rynku światowym w zakresie dostarczania systemów hamulcowych i drzwiowych, ma też wiodącą pozycję w dostarczaniu innych systemów, takich jak klimatyzacyjne czy sanitarne.

Jakie innowacje wdraża Knorr-Bremse zarówno w zakresie funkcjonowania swoich dywizji, jak i projektów realizowanych dla klientów?

Nowo wybudowany zakład w Rzeszowie posiada certyfikat środowiskowy BREEAM, świadczący o dostosowaniu budynku do standardów budownictwa ekologicznego. Certyfikat BREEAM świadczy o tym, że budowa obiektu została przeprowadzona z poszanowaniem przyrody. Między innymi: został on zbudowany z materiałów przyjaznych środowisku, a także wyposażony w specjalne termostaty i czujniki, które zwiększają jego energooszczędność i pozwalają kontrolować temperaturę w budynku. Ponadto budynek wyposażony został w wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, automatyczny system monitorowania zużycia mediów ze zdalnym odczytem, armaturę oszczędzającą wodę oraz antysmogowe nawiewniki okienne i filtry przeciwpyłowe.

Jako światowy lider technologiczny w branży kolejowej Knorr-Bremse przoduje w innowacjach produktowych. Od lat inwestuje w rozwój technologii dla przyszłości kolei. Rocznie są to inwestycje w R&D (działalność badawczo-rozwojowa grupy) w wysokości ponad 6% przychodów firmy. Poprzez lokatę w badania i rozwój Grupa Knorr-Bremse wdraża rozwiązania, takie jak RBD (Reproducible Braking Distance), które wspierają automatyczną obsługę pociągów. Są to: inteligentne systemy zasilania sprężonym powietrzem dla aplikacji hamowania w szynach; systemy drzwiowe LIFEDrive, wykorzystujące innowacyjne silniki liniowe o wydłużonym cyklu życia i niższych kosztach eksploatacji i konserwacji; rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego TDS (Threat Detection System). Clean[air], aktywny i pasywny system oczyszczania powietrza w systemie wentylacji pojazdów. Digital Freight Train, zmierzający do pełnej digitalizacji transportu towarowego; system wykrywania i rozpozna¬wania przeszkód oraz inwestycje w firmy technologiczne, takie jak Railnova i Nexxiott, w celu umożliwienia inteli¬gentnych usług opartych na danych, np. w zakresie inteli¬gentnej konserwacji i wyższej dostępności.

Zrównoważony rozwój stał się w ostatnich latach ważnym elementem biznesowej działalności firm. Dlaczego jest on tak ważny i jak Knorr-Bremse go realizuje?

Wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju jest dziś dla organizacji nieodzownym elementem gwarantującym stabilność ich funkcjonowania na rynku. Firmy, które wytrwale dążą do tego celu, mają szansę na stworzenie przewagi konkurencyjnej w perspektywie długofalowej. Knorr-Bremse kładzie nacisk na zrównoważony rozwój we wszystkich aspektach swojej działalności. Przejawia się to w redukcji zużycia energii i emisji CO2. W 2021 roku Grupa zmniejszyła wytwarzanie dwutlenku węgla o 73% w porównaniu z rokiem 2018. Również w 2021 roku, w ramach strategii klimatycznej, firma osiągnęła cel neutralności węglowej. Umowy i certyfikaty dotyczące zielonej energii sprawiły, że do 98% energii elektrycznej dostarczanej do wszystkich jednostek firmy na świecie pochodzi z jej odnawialnych źródeł. Knorr-Bremse planuje do 2030 roku zmniejszyć o połowę emisję CO2 we wszystkich jednostkach firmy na świecie.

Dowodem na proekologiczne działania Knorr-Bremse w Polsce jest nowy zakład w Rzeszowie, w którym zastosowane zostały innowacyjne i ekologiczne rozwiązania. Transport kolejowy jest elementem zrównoważonego rozwoju.

W jaki sposób promują Państwo branżę kolejową jako przyszłościowy środek transportu? Jak Knorr-Bremse przyczynia się do realizacji tego celu?

Warto rozważyć zmianę obecnego środka transportu na kolej, ponieważ umożliwia ona najbardziej ekologiczny sposób przemieszczania się. Obecnie, kupując bilet w PKP Intercity, otrzymujemy informację, jaka będzie emisja dwutlenku węgla na danej trasie i w jakim stopniu, podróżując pociągiem, wpływamy na jego redukcję. W 2021 roku Polacy wybierający kolej jako główny środek transportu zapobiegli emisji CO2 na poziomie niemal 400 tysięcy ton.

Celem Knorr-Bremse jest promowanie kolei jako transportu przyszłości poprzez zwiększenie efektywności energetycznej pojazdów szynowych i zmniejszenie ich śladu węglowego. Rozwiązania służące osiągnięciu tych celów obejmują technologie zmniejszające zużycie par ciernych i minimalizujące emisję hałasu, które Knorr-Bremse posiada w swoim portfolio i dostarcza klientom.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5