W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace przy budowie przystanku Radom Wschodni. Klub Miłośników Kolei zwraca uwagę na mankamenty tej inwestycji, która ma zostać oddana w 2025 roku. To przede wszystkim brak postojów pociągów PKP Intercity, a tym samym brak pośredniej możliwości obsługi lotniska w Radomiu.
Wszystkie obawy miłośników kolei z Radomia wzięły się po lekturze odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na jedną z interpelacji poselskich. Złożył ją Andrzej Kosztowniak, poseł Prawa i Sprawiedliwości z Radomia. Już dwa lata temu parlamentarzysta interesował się m.in. budową przystanku Radom Wschodni. Jednak resort infrastruktury pytał wtedy głównie o termin i zakres planowanej inwestycji.
Radom Wschodni. Kolejne pytania o nowy przystanek kolejowy
Poseł Kosztowniak,
w kolejnej swojej interpelacji – tym razem z września 2024 roku – zainteresował się już kwestią oferty przewozowej, jaką z tego miejsca miałaby oferować spółka PKP Intercity. Konkretnie chodziło o nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2024/2025, który zacznie obowiązywać od 15 grudnia.
Pisze w niej, że "cieszy fakt zwiększenia liczby połączeń w relacji Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, jako głównej obok CMK linii obsługującej ruch pasażerski w relacji południkowej w centralnej Polsce, a także wprowadzenie taktu na odcinku Radom Główny – Warszawa". Jednocześnie dodaje, że "niektóre zmiany są jednak niekorzystne bądź niejasne i wymagają wyjaśnienia oraz ewentualnej korekty".
Andrzej Kosztowniak zapytał organizatora międzywojewódzkiego transportu kolejowego, a takim jest ministerstwo infrastruktury: czy zgodnie z dotychczasowymi założeniami wszystkie pociągi pasażerskie przejeżdżające przez przystanek Radom Wschodni będą się na nim zatrzymywały? W interpelacji pojawiło się też pytanie, dotyczące możliwości wydłużenia np. sezonowo relacji wybranych pociągów z Radomia do Jeleniej Góry, Szklarskiej Poręby, Świnoujścia oraz Łeby lub Helu.
W październiku nadeszła odpowiedź. – Organizator dalekobieżnych połączeń kolejowych nie planuje zatrzymań pociągów na przystanku Radom Wschodni – czytamy w odpowiedzi Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej. – Aktem prawnym regulującym siatkę zatrzymań pociągów międzywojewódzkich jest plan transportowy, który nie przewiduje zatrzymań pociągów na powyższym przystanku osobowym.
Piotr Malepszak przekazał również, że roczny rozkład jazdy 2024/25 został już zarządzony i nie ma możliwości wprowadzania w nim teraz zmian. Natomiast ewentualne wydłużenie tras pociągów z gór lub nad morza, będą analizowane w kolejnych rozkładach jazdy – w zależności od dostępności taboru oraz posiadanych przez MI pieniędzy.
Klub Miłośników Kolei o Radomiu Wschodnim: "Będzie tam hulał wiatr"
Wspomniany wcześniej Klub Miłośników Kolei - Kolej na Radom, w związku z odpowiedzią resortu infrastruktury zastanawia się m.in. czy "będzie w Radomiu piękny, nowoczesny
przystanek (niemal dworzec kolejowy) z poczekalniami i schodami ruchomymi, na których będzie hulał wiatr" oraz "co z obsługą pasażerską kolejową radomskiego lotniska? Czy ktoś zakłada, że pasażerowie wybiorą jadący niemal 2 godziny pociąg Kolei Mazowieckich z Warszawy?".
KMK, jak czytamy na profilu facebookowym, wskazuje na potrzebę szybkiej i spójnej interwencji tej sprawie radomskich parlamentarzystów, władz Radomia, a także spółki Polskie Porty Lotnicze, która zarządza Portem Lotniczym Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku.
Przypomnijmy.
Na przystanku Radom Wschodni spółka PKP PLK przewidziała peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających – jak podkreślała w listopadzie 2023 roku – z lotniska [Radom]. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy zarówno poprzez schody – stałe i ruchome oraz windy. Na peronie znajdą się wiaty, ławki, elektroniczne wyświetlacze, gabloty z rozkładem jazdy czy tablice informacyjne. Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery a całość będzie monitorowana i oświetlana oprawami ledowymi.
Planowane zakończenie budowy peronu przy wiadukcie ul. Żeromskiego w Radomiu realizowanej w ramach projektu "Poprawa Bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu" to II kwartał 2025 roku.