Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Radom Wschodni bez pociągów PKP Intercity. "Będzie tam hulał wiatr"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Radom Wschodni bez pociągów PKP Intercity. "Będzie tam hulał wiatr"
Fot. PKP Polskie Linie KolejoweTeren przygotowany pod budowę przystanku Radom Wschodni
W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace przy budowie przystanku Radom Wschodni. Klub Miłośników Kolei zwraca uwagę na mankamenty tej inwestycji, która ma zostać oddana w 2025 roku. To przede wszystkim brak postojów pociągów PKP Intercity, a tym samym brak pośredniej możliwości obsługi lotniska w Radomiu.

Wszystkie obawy miłośników kolei z Radomia wzięły się po lekturze odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na jedną z interpelacji poselskich. Złożył ją Andrzej Kosztowniak, poseł Prawa i Sprawiedliwości z Radomia. Już dwa lata temu parlamentarzysta interesował się m.in. budową przystanku Radom Wschodni. Jednak resort infrastruktury pytał wtedy głównie o termin i zakres planowanej inwestycji.

Radom Wschodni. Kolejne pytania o nowy przystanek kolejowy

Poseł Kosztowniak, w kolejnej swojej interpelacji – tym razem z września 2024 roku – zainteresował się już kwestią oferty przewozowej, jaką z tego miejsca miałaby oferować spółka PKP Intercity. Konkretnie chodziło o nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2024/2025, który zacznie obowiązywać od 15 grudnia.

Pisze w niej, że "cieszy fakt zwiększenia liczby połączeń w relacji Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, jako głównej obok CMK linii obsługującej ruch pasażerski w relacji południkowej w centralnej Polsce, a także wprowadzenie taktu na odcinku Radom Główny – Warszawa". Jednocześnie dodaje, że "niektóre zmiany są jednak niekorzystne bądź niejasne i wymagają wyjaśnienia oraz ewentualnej korekty".

Andrzej Kosztowniak zapytał organizatora międzywojewódzkiego transportu kolejowego, a takim jest ministerstwo infrastruktury: czy zgodnie z dotychczasowymi założeniami wszystkie pociągi pasażerskie przejeżdżające przez przystanek Radom Wschodni będą się na nim zatrzymywały? W interpelacji pojawiło się też pytanie, dotyczące możliwości wydłużenia np. sezonowo relacji wybranych pociągów z Radomia do Jeleniej Góry, Szklarskiej Poręby, Świnoujścia oraz Łeby lub Helu.

W październiku nadeszła odpowiedź. – Organizator dalekobieżnych połączeń kolejowych nie planuje zatrzymań pociągów na przystanku Radom Wschodni – czytamy w odpowiedzi Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej. – Aktem prawnym regulującym siatkę zatrzymań pociągów międzywojewódzkich jest plan transportowy, który nie przewiduje zatrzymań pociągów na powyższym przystanku osobowym.

Piotr Malepszak przekazał również, że roczny rozkład jazdy 2024/25 został już zarządzony i nie ma możliwości wprowadzania w nim teraz zmian. Natomiast ewentualne wydłużenie tras pociągów z gór lub nad morza, będą analizowane w kolejnych rozkładach jazdy – w zależności od dostępności taboru oraz posiadanych przez MI pieniędzy.

Klub Miłośników Kolei o Radomiu Wschodnim: "Będzie tam hulał wiatr"

Wspomniany wcześniej Klub Miłośników Kolei - Kolej na Radom, w związku z odpowiedzią resortu infrastruktury zastanawia się m.in. czy "będzie w Radomiu piękny, nowoczesny przystanek (niemal dworzec kolejowy) z poczekalniami i schodami ruchomymi, na których będzie hulał wiatr" oraz "co z obsługą pasażerską kolejową radomskiego lotniska? Czy ktoś zakłada, że pasażerowie wybiorą jadący niemal 2 godziny pociąg Kolei Mazowieckich z Warszawy?".


KMK, jak czytamy na profilu facebookowym, wskazuje na potrzebę szybkiej i spójnej interwencji tej sprawie radomskich parlamentarzystów, władz Radomia, a także spółki Polskie Porty Lotnicze, która zarządza Portem Lotniczym Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku.

Przypomnijmy. Na przystanku Radom Wschodni spółka PKP PLK przewidziała peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających – jak podkreślała w listopadzie 2023 roku – z lotniska [Radom]. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy zarówno poprzez schody – stałe i ruchome oraz windy. Na peronie znajdą się wiaty, ławki, elektroniczne wyświetlacze, gabloty z rozkładem jazdy czy tablice informacyjne. Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery a całość będzie monitorowana i oświetlana oprawami ledowymi.

Planowane zakończenie budowy peronu przy wiadukcie ul. Żeromskiego w Radomiu realizowanej w ramach projektu "Poprawa Bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu" to II kwartał 2025 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia kolejowa Konin – Turek nie powstanie. Co w zamian?

Infrastruktura

Linia kolejowa Konin – Turek nie powstanie. Co w zamian?

Jakub Rösler 07 listopada 2024

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Tabor i technika

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Daniel Siwak 07 listopada 2024

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

Malepszak: Program przystankowy wart kontynuacji

Infrastruktura

Malepszak: Program przystankowy wart kontynuacji

Jakub Rösler 05 listopada 2024

Zobacz również:

Linia kolejowa Konin – Turek nie powstanie. Co w zamian?

Infrastruktura

Linia kolejowa Konin – Turek nie powstanie. Co w zamian?

Jakub Rösler 07 listopada 2024

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Tabor i technika

Griffin 200 PKP Intercity w składzie TLK

Daniel Siwak 07 listopada 2024

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

Malepszak: Program przystankowy wart kontynuacji

Infrastruktura

Malepszak: Program przystankowy wart kontynuacji

Jakub Rösler 05 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5