Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Radom Wschodni bez pociągów PKP Intercity. "Będzie tam hulał wiatr"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Radom Wschodni bez pociągów PKP Intercity. "Będzie tam hulał wiatr"
Fot. PKP Polskie Linie KolejoweTeren przygotowany pod budowę przystanku Radom Wschodni
W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace przy budowie przystanku Radom Wschodni. Klub Miłośników Kolei zwraca uwagę na mankamenty tej inwestycji, która ma zostać oddana w 2025 roku. To przede wszystkim brak postojów pociągów PKP Intercity, a tym samym brak pośredniej możliwości obsługi lotniska w Radomiu.

Wszystkie obawy miłośników kolei z Radomia wzięły się po lekturze odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na jedną z interpelacji poselskich. Złożył ją Andrzej Kosztowniak, poseł Prawa i Sprawiedliwości z Radomia. Już dwa lata temu parlamentarzysta interesował się m.in. budową przystanku Radom Wschodni. Jednak resort infrastruktury pytał wtedy głównie o termin i zakres planowanej inwestycji.

Radom Wschodni. Kolejne pytania o nowy przystanek kolejowy

Poseł Kosztowniak, w kolejnej swojej interpelacji – tym razem z września 2024 roku – zainteresował się już kwestią oferty przewozowej, jaką z tego miejsca miałaby oferować spółka PKP Intercity. Konkretnie chodziło o nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2024/2025, który zacznie obowiązywać od 15 grudnia.

Pisze w niej, że "cieszy fakt zwiększenia liczby połączeń w relacji Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, jako głównej obok CMK linii obsługującej ruch pasażerski w relacji południkowej w centralnej Polsce, a także wprowadzenie taktu na odcinku Radom Główny – Warszawa". Jednocześnie dodaje, że "niektóre zmiany są jednak niekorzystne bądź niejasne i wymagają wyjaśnienia oraz ewentualnej korekty".

Andrzej Kosztowniak zapytał organizatora międzywojewódzkiego transportu kolejowego, a takim jest ministerstwo infrastruktury: czy zgodnie z dotychczasowymi założeniami wszystkie pociągi pasażerskie przejeżdżające przez przystanek Radom Wschodni będą się na nim zatrzymywały? W interpelacji pojawiło się też pytanie, dotyczące możliwości wydłużenia np. sezonowo relacji wybranych pociągów z Radomia do Jeleniej Góry, Szklarskiej Poręby, Świnoujścia oraz Łeby lub Helu.

W październiku nadeszła odpowiedź. – Organizator dalekobieżnych połączeń kolejowych nie planuje zatrzymań pociągów na przystanku Radom Wschodni – czytamy w odpowiedzi Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej. – Aktem prawnym regulującym siatkę zatrzymań pociągów międzywojewódzkich jest plan transportowy, który nie przewiduje zatrzymań pociągów na powyższym przystanku osobowym.

Piotr Malepszak przekazał również, że roczny rozkład jazdy 2024/25 został już zarządzony i nie ma możliwości wprowadzania w nim teraz zmian. Natomiast ewentualne wydłużenie tras pociągów z gór lub nad morza, będą analizowane w kolejnych rozkładach jazdy – w zależności od dostępności taboru oraz posiadanych przez MI pieniędzy.

Klub Miłośników Kolei o Radomiu Wschodnim: "Będzie tam hulał wiatr"

Wspomniany wcześniej Klub Miłośników Kolei - Kolej na Radom, w związku z odpowiedzią resortu infrastruktury zastanawia się m.in. czy "będzie w Radomiu piękny, nowoczesny przystanek (niemal dworzec kolejowy) z poczekalniami i schodami ruchomymi, na których będzie hulał wiatr" oraz "co z obsługą pasażerską kolejową radomskiego lotniska? Czy ktoś zakłada, że pasażerowie wybiorą jadący niemal 2 godziny pociąg Kolei Mazowieckich z Warszawy?".


KMK, jak czytamy na profilu facebookowym, wskazuje na potrzebę szybkiej i spójnej interwencji tej sprawie radomskich parlamentarzystów, władz Radomia, a także spółki Polskie Porty Lotnicze, która zarządza Portem Lotniczym Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku.

Przypomnijmy. Na przystanku Radom Wschodni spółka PKP PLK przewidziała peron wyspowy dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających – jak podkreślała w listopadzie 2023 roku – z lotniska [Radom]. Dostęp z peronu na wiadukt drogowy będzie możliwy zarówno poprzez schody – stałe i ruchome oraz windy. Na peronie znajdą się wiaty, ławki, elektroniczne wyświetlacze, gabloty z rozkładem jazdy czy tablice informacyjne. Przy wejściach do peronów będą ustawione stojaki na rowery a całość będzie monitorowana i oświetlana oprawami ledowymi.

Planowane zakończenie budowy peronu przy wiadukcie ul. Żeromskiego w Radomiu realizowanej w ramach projektu "Poprawa Bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej w Radomiu" to II kwartał 2025 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu

Infrastruktura

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Prawo i polityka

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu

Infrastruktura

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Prawo i polityka

Radom Wschodni jednak z pociągami PKP Intercity?

Daniel Siwak 11 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5