Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął z urzędu postępowanie w sprawie wpisania wiaty peronowej z Kościana do rejestru zabytków. Może to utrudnić modernizację magistrali E59 według założonego projektu.
Kościański dworzec znajduje się na przeznaczonym do modernizacji odcinku linii E59 pomiędzy Lesznem a Czempiniem. Doczeka się on modernizacji w ciągu kilku następnych lat, a obecnie trwa przetarg, który wyłoni jego wykonawcę. Na jednym z dwóch peronów w miejscowości stoi wiata pamiętająca początek XX wieku. O jej wpisanie na listę zabytków apeluje Wielkopolskie Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa. Pierwsze starania towarzystwa odniosły skutek i Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków 14 lutego podjął działania w celu wpisania wiaty na listę chronionych przed fizyczną likwidacją obiektów.
– Wiata jest jednym z elementów historii stacji w Kościanie oraz naszego dziedzictwa narodowego (…) należy stwierdzić, że (…) żądanie jest uzasadnione celami statutowymi organizacji i przemawia za tym interes społeczny – czytamy w uzasadnieniu wszczęcia postępowaniu WWKZ.
Zmiany w projekcie? Przenosiny?W tej chwili wiadomo już, że pozostawienie wiaty w Kościanie koliduje z planami PLK, który chce przebudować stację i przenieść peron w nieco inną lokalizację.
– Peron nr 2 w Kościanie został zaprojektowany jako peron wyspowy dwukrawędziowy w nowej lokalizacji. Będzie szerszy i zaopatrzony w nową wiatę. Ta obecnie istniejąca kolidują z przebudową. PKP PLK posiadają już zatwierdzoną dokumentację oraz pozwolenie na budowę dot. tego projektu – informuje Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK. – Na etapie uzgadniania dokumentacji oraz uzyskiwania pozwolenia na budowę wiata nie znajdowała się w rejestrze zabytków. Nie było także zastrzeżeń do zakresu modernizacji na stacji Kościan. Obecnie trwa już postępowanie na wyłonienie wykonawcy robót – dodaje rzecznik.
Jaki los czeka ponad 100-letnią wiatę? Czy PKP PLK bierze pod uwagę zmianę dokumentacji inwestycji, czy może raczej wiata stanie w innym miejscu?
– Oczywiście istnieje możliwość zmiany dokumentacji przebudowy stacji Kościan, jednak wiąże się to z przeprojektowaniem, co w konsekwencji spowoduje opóźnienie realizacji projektu. Jesteśmy otwarci na rozmowy – mówi Zbigniew Wolny.
Co z wiatą w Lesznie?Wymianę wiat PKP PLK planuje także w Lesznie. Także tu, przy prawie każdym z peronów, stoją konstrukcje z początku XX wieku, okazalsze nawet niż te w Kościanie.
– Projekt dla stacji Leszno zakłada, że nowe zadaszenie nad peronem drugim wykonane będzie ze stali, która zostanie zabezpieczona powłoką antykorozyjną i następnie pomalowana . Dachy będą dwuspadowe, pokryte bezpiecznym szkłem – wyjaśnia Zbigniew Wolny. Pod dachami umieszczone będzie w dwóch pasach oświetlenie. Wiata będzie miała 160 m. długości, a podobno, o długości 128 m. stanie przy peronie 1. Konstrukcje mają lepiej korespondować ze zmodernizowaną, dość nowoczesną bryłą leszczyńskiego dworca. Na razie nie wiadomo co stanie się z pamiętającym zabór pruski zadaszeniem.
To z resztą nie jedyny problem związany ze stacją w Lesznie. Wciąż nie wiadomo bowiem, czy staną tam windy ułatwiające dojazd dla niepełnosprawnych, czy jedynie przyschodowe podnośniki. Piszemy o tym
tutaj.
Więcej bieżących informacji na temat prac na linii Wrocław – Poznań można znaleźć
tutaj.