– Widać wyraźnie, że inwestycje zakończone w poprzednich latach powodują spory wzrost zainteresowania pasażerów koleją. Z drugiej strony potencjał dalszych wzrostów wyhamowuje – komentuje opublikowane przez UTK wyniki przewozowe polskiej kolei Marcel Klinowski, sekretarz zarządu Stowarzyszenia Republikanie, prezes Fundacji Projektów Obywatelskich.
Zgodnie z wcześniejszymi prognozami, w 2017 r. kolejowe przewozy pasażerskie były najwyższe od 15 lat. W przewozach pasażerskich kolej
osiągnęła wynik prawie 304 mln pasażerów. Widać wyraźnie, że inwestycje zakończone w poprzednich latach powodują spory wzrost zainteresowania pasażerów koleją. Związane jest to również z wprowadzaniem nowego i zmodernizowanego taboru, a co za tym idzie zwiększeniem komfortu podróżowania koleją.
Z drugiej strony potencjał dalszych wzrostów wyhamowuje – liczba pasażerów rośnie wolniej, niż wykonana praca przewozowa. Na zeszłoroczne statystyki jednak wpływały już nowe wyłączenia na sieci kolejowej, w tym tak ważne projekty jak modernizacja trasy E20 na odc. Sochaczew – Swarzędz, linii nr 7 Otwock – Lublin czy linii nr 447 Warszawa – Grodzisk Mazowiecki,
Czekamy na szczegółowe dane, jednak na pierwszy rzut oka widać, że wzrosty objęły wszystkie segmenty rynku – zarówno przewozy regionalne, aglomeracyjne, jak i dalekobieżne.
W kolejowych przewozach towarowych po raz pierwszy od 2013 r. udało się zanotować wzrost przewiezionych towarów. 2017 r. był najlepszym okresem od 2011 r., kiedy koleją przewieziono ponad 249 mln t. Pozytywny wpływ na przewozy miało rozpoczęcie inwestycji infrastrukturalnych z nowej perspektywy budżetowej oraz związane z tym ożywienie gospodarcze.
Przewoźnicy towarowi cały czas narzekają na ograniczoną przepustowość linii kolejowych i sytuacja ta pogłębia się wraz z uruchamianiem kolejnych inwestycji. Aby zapobiec dalszemu ograniczaniu przepustowości na potrzeby przewozów towarowych, będzie trzeba zrealizować inwestycje dedykowane przewozom pasażerskim, w tym w planowane trasy dowozowe do
Centralnego Portu Komunikacyjnego (koleje dużych prędkości) oraz dodatkową infrastrukturę w obrębie aglomeracji.