Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Klimczak: Po CMK pojedziemy więcej niż 250 km/h. Aktualizacja

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
23-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Klimczak: Po CMK pojedziemy więcej niż 250 km/h. Aktualizacja
fot. PKP PLK
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak właśnie zapowiedział, że pociągi pojadą po CMK więcej niż 250 km/h po 2027 roku. Jednak jak wynika z naszych informacji, PKP PLK nie mają takich planów a wprowadzenie prędkości większej niż 250 km/h nie jest możliwe.

W dzisiejszym, 23 stycznia, porannym programie w TVP Info gościł minister infrastruktury, Dariusz Klimczak. Polityk odpowiadał na zarzuty dotyczące budowy tunelu średnicowego w Łodzi czy budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Ministra zapytano także o to, kiedy pociągi pojadą po polskich torach “więcej niż 200 km/h”.

– Uważam, że pierwszą linią kolejową dla kolei dużych prędkości, po której pociągi pojadą w Polsce więcej niż 250 km/h, będzie Centralna Magistrala Kolejowa. Będzie to miało miejsce po 2027 roku. Uważam, że tego terminu należy dochować, jeśli nie będzie tam jakichś nadzwyczajnych okoliczności – przekazał Klimczak.

Do tej pory wieloletnie plany PKP PLK w tym zakresie mówiły o tym, że pociągi będą w stanie rozpędzić się na Centralnej Magistrali Kolejowej maksymalnie do 250 km/h. Informacja o tym, że prędkość ta miałaby zostać zwiększona, jest więc zupełną nowością. Jednocześnie jak wynika z naszych informacji, PKP PLK nie mają planów dostosowania CMK do prędkości większej niż 250 km/h. Ponadto takie działania nie są fizycznie możliwe. Czekamy na oficjalną odpowiedź od PKP PLK w tej sprawie.

Z naszych informacji wynika również, że pociągi pojadą na CMK ponad 200 km/h w 2027 roku.

Przypomnijmy, że aktualnie na CMK pociągi nie osiągają już 200 km/h co wiąże się… z jej modernizacją do osiągania prędkości 250 km/h. W ramach tych prac zdemontowano system ETCS poziomu 1, umożliwiający jazdę do 200 km/h, żeby zastąpić go ETCS poziomu drugiego. Bez niego żaden pociąg nie osiągnie prędkości większej niż 200 km/h.

W tym momencie to właśnie zabudowa systemu GSM-R, który pozwoli na uruchomienie ETCS 2, opóźnia wprowadzenie docelowej prędkości na CMK. O problemach w realizacji tego kontraktu piszemy od lat. Aktualnie PLK prowadzą mediację z wykonawcą systemu, a od ich wyniku zależy zakończenie montażu opisywanych systemów. Warto zauważyć, że z zarządu PKP PLK właśnie odwołano Piotra Kubickiego, który odpowiadał m. in. za ten projekt. Wysłaliśmy do zarządcy infrastruktury prośbę o odniesienie się do słów ministra.

Należy wspomnieć, że incydentalnie na CMK zdarzało się już przekraczanie prędkości 250 km/h. Przejazdy te nie miały jednak charakteru rozkładowego – były związane z badaniami homologacyjnymi ED250 Pendolino.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Infrastruktura

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Jakub Rösler 19 grudnia 2024

CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?

Infrastruktura

CMK na 160 km/h. PKP PLK podaje harmonogramy ograniczania prędkości

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Infrastruktura

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Jakub Rösler 19 grudnia 2024

CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?

Infrastruktura

CMK na 160 km/h. PKP PLK podaje harmonogramy ograniczania prędkości

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5