Zamierzenia samorządów wojewódzkich będą w większym, niż dotąd, stopniu brane pod uwagę w planowaniu inwestycji kolejowych – zapowiada minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Deklaruje też nadanie nowego impulsu przygotowaniom do modernizacji i elektryfikacji linii 25 między Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną.
Choć modernizacja i elektryfikacja odcinka Tomaszów – Skarżysko
weszła w skład programu „Kolej Plus” (liderem projektu jest samorząd województwa świętokrzyskiego), przetargu na dokumentację projektową do tej pory nie ogłoszono. Klimczak krytykuje działania zaangażowanych samorządów w ostatnich latach. – Mimo ambitnych planów niewiele udało się zrobić. Gdy byłem w zarządzie województwa łódzkiego [tzn. w latach 2009-2018 – przyp. RC], plany modernizacji linii były zaawansowane. Dziś nie zaszliśmy daleko od tamtego punktu – twierdzi.
Rola samorządów wzrośnie?
Minister zapowiada całościowe przyjrzenie się planom inwestycyjnym władz regionów i wzięcie ich pod uwagę przy rewidowaniu planów na szczeblu centralnym. – Gdy po wyborach samorządowych ukonstytuują się władze wszystkich województw, chcę zaprosić nowych marszałków na poważną rozmowę na temat rozwoju kolei, naszych planów oraz ich sugestii. Docierają do mnie sygnały z różnych części kraju, że samorządowcy nie zgadzają się z dotychczasowymi planami i proponują inne rozwiązania, takie jak rozszerzenie zakresu inwestycji. Czas na spójną politykę transportową, realizowaną w porozumieniu z samorządem terytorialnym. Zwłaszcza marszałkowie województw są fundamentem dobrej, perspektywicznej polityki transportowej – deklaruje Klimczak.
W przypadku linii 25 konkretnych decyzji MI można spodziewać się po zakończeniu rewizji Krajowego Programu Kolejowego. Z wypowiedzi szefa resortu infrastruktury wynika, że – oprócz modernizacji i elektryfikacji całego odcinka, która dziś wydaje się pewnikiem – nie jest wykluczona budowa nowej linia Wąsosz Konecki – Tumlin, która zdecydowanie skróciłaby trasę dla pociągów Łódź – Kielce (jeszcze w tym roku
trasę tę ma zacząć obsługiwać Łódzka Kolej Aglomeracyjna, choć tylko w weekendy). – Uważam, że potrzebne są także nowe zjazdy na CMK. Dzięki nim będziemy mogli zaprosić przewoźników regionalnych do oferowania nowych połączeń – deklaruje polityk.
Lata przygotowań, mało konkretów
Modernizacja odcinka Tomaszów – Skarżysko – jednego z ostatnich niezelektryfikowanych w województwie – jest przedmiotem dyskusji w branży od wielu lat. Kwestią sporną jest to, czy poprawie stanu infrastruktury (
wyremontowanej tylko w ograniczonym zakresie przed wznowieniem ruchu między Skarżyskiem a Opocznem) powinna towarzyszyć elektryfikacja (
na całej długości lub tylko do Opoczna, budowa drugiego toru oraz
dwóch łącznic do CMK w Opocznie. Najambitniejszy wariant zakłada ponadto dobudowanie wspomnianego wyżej, nowego odcinka Wąsosz – Tumlin. Tymczasem jednak we wstępnym studium wykonalności – wbrew intencjom zlecających je województw –
rekomendowano brak elektryfikacji oraz drugiego toru. Założenia studium spotkały się z krytyką: przedmiotem analiz były w nim przewozy Tomaszów Mazowiecki – Kielce, a nie bardziej naturalnej Skarżysko – Łódź.
W efekcie zmieniały się koncepcje zarówno co do zakresu inwestycji, jak i jej
finansowania. Tymczasem na linii powtarzają się często
zamknięcia z powodu prac utrzymaniowych oraz doraźnych remontów.
Wysokie szacunkowe koszty projektu przewidzianego do zamówienia w programie „Kolej Plus” (ok. 150 mln zł) są tłumaczone tym, że krótki odcinek linii 25 miał wejść w skład
jednej ze „szprych” komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o fragment
między stacją Opoczno a Wąsoszem Koneckim. Nie wiadomo jednak, czy po zapowiadanej weryfikacji będzie tak nadal.