Tomaszów Mazowiecki będzie jedną ze stu stacji i przystanków, przy których powstaną parkingi „Parkuj i Jedź” – zapowiedział w Tomaszowie Mazowieckim minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Podpisanie porozumienia w tej sprawie między PKP SA i PKP PLK ma być jednym z pierwszych przejawów usprawnienia współpracy między spółkami Grupy PKP. Wkrótce przebudowy ma doczekać się także sama stacja i dworzec.
Przy dworcu w Tomaszowie Mazowieckim trudno dziś znaleźć miejsca parkingowe. Z powodu oddalenia dworca od centrum i dużych osiedli (typowego dla miejscowości w dawnym zaborze rosyjskim) samochód jest zaś często wykorzystywanym środkiem dojazdu na stację. Zdaniem władz miasta oraz przedstawicieli spółek kolejowych brak dużego parkingu może być czynnikiem zniechęcającym wielu potencjalnych pasażerów do podróży pociągiem.
Są nieużytki, będzie parking
PKP PLK w porozumieniu z samorządem chcą rozwiązać ten problem. – Aby zachęcić ludzi do korzystania z kolei, musimy zapewnić im odpowiednie warunki – nie tylko często kursujące pociągi, ale i parkingi. Z dworca korzysta ok. tysiąca pasażerów dziennie. Poprosiłem władze obu spółek o zawarcie porozumienia, którego efektem będzie budowa dużego parkingu w tym miejscu, oraz o podobne umowy (z udziałem także samorządowców oraz przewoźników) w innych miejscach kraju – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Nowy parking ma mieścić się na niezagospodarowanych dziś działkach PKP SA przy ul. Dworcowej, na zachód od budynku dworcowego. Obiekt ma liczyć 88 miejsc, w tym 4 przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Inwestycja ma kosztować ok. 1,5 mln zł i zostać ukończona w roku 2025. Środki na ten cel będą pochodziły z rządowego programu przystankowego. Władze Tomaszowa Mazowieckiego nie będą partycypowały w kosztach budowy, przejmą jednak – być może – zarządzanie gotowym obiektem. Parking będzie bezpłatny dla użytkowników.
– Zabiegaliśmy o powstanie parkingu od dłuższego czasu – podkreślił prezydent Tomaszowa Marcin Witko. Jak stwierdził, kolejnym krokiem powinna być modernizacja dworca i peronów. – To wizytówka i promocja miasta. Inwestycja będzie dobrze służyła mieszkańcom i turystom - dodał.
MI: Spółki kolejowe współdziałają lepiej
Według ministra podpisanie umowy było możliwe dzięki poprawie współpracy między PKP PLK a PKP SA. – Wiele problemów, które mieliśmy na kolei, wynikało z braku współpracy między tymi spółkami. Podział zadań i rozlokowanie instytucji odpowiedzialnych za transport w różnych ministerstwach stworzyło problemy, których doświadczają pasażerowie. Dobrze, że dziś są one obie pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury – stwierdził Klimczak.
W całej Polsce zaplanowano realizację ponad stu parkingów przy istniejących i nowo budowanych przystankach. Kwota przeznaczona na ich budowę to ok. 74,3 mln zł. Według informacji zarządcy infrastruktury w 9 lokalizacjach (np. w Michniowie w Świętokrzyskiem, Gryficach w Zachodniopomorskiem czy w Urlach na Mazowszu) budowa miejsc parkingowych już się zakończyła, w 51 trwają prace budowlane, a dla 28 – przetargi. Na finansowanie kolejnych parkingów mają pozwolić oszczędności na poszczególnych zadaniach Krajowego Programu Kolejowego.
Dworzec i perony – modernizacja najwcześniej za dwa lata
Przebudowa tomaszowskiego budynku dworcowego i peronów w istocie jest planowana. Odpowiedzialne za poszczególne zakresy inwestycji spółki nie mówią jednak wiele o swoich planach. PKP SA nie udzielają informacji o zakresie, kosztach ani harmonogramie planowanej inwestycji do czasu zakończenia weryfikacji drugiej edycji Programu Inwestycji Dworcowych. Wiadomo tylko, że najwcześniejsza możliwa data rozpoczęcia inwestycji to rok 2026. PKP PLK nie wybrały jeszcze zakresu prac: w grę wchodzi zwykła wymiana nawierzchni i podwyższenie obecnych peronów (jednokrawędziowego przy dworcu oraz wyspowego – być może wraz ze skróceniem tego ostatniego), ale także budowa trzeciego peronu oraz przejścia bezkolizyjnego (zapewne w formie tunelu dla pieszych). Docelowy wariant ma być wybrany do końca roku.
– Według wstępnych szacunków modernizacja dworca ma kosztować ok. 23 mln zł. Stawiam jednak spółkom określone wyzwania: musimy wiedzieć, czy znajdą się najemcy, którzy taki obiekt zagospodarują. Modernizacja musi korespondować z konkretnym planem w tym zakresie – mówi Klimczak.
Minister wspomniał też o zamiarze rozszerzenia programu przystankowego. Dziś przewidziano w nim modernizację lub budowę na nowo 207 nowych przystanków w całym kraju za łączną kwotę ponad miliarda złotych. – Po pierwszych audytach i kontrolach w MI jestem przekonany, ze musimy pomyśleć o jeszcze innych miejscach w Polsce. Przykładem jest Biała Rawska. PKP PLK prowadzi prace związane z analizą zasadności budowy przystanku na CMK w tej miejscowości – poinformował.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.