Jak powiedział zastępca dyrektora generalnego i główny inżynier Kolei Rosyjskich RŻD Siergiej Kobzew, po 2025 roku przewoźnik planuje zakupy taboru napędzanego wodorem, gazem ziemnym lub innymi alternatywnymi źródłami energii.
Jak poinformował Kobzew, wymiana taboru RŻD do końca 2025 roku obejmie 55 autobusów szynowych, 1156 członów elektrycznych zespołów trakcyjnych i ponad 2800 wagonów pasażerskich. Szacuje też zakup w tym okresie 2522 lokomotyw. Na razie RŻD dopuszczają jeszcze możliwość kupowania lokomotyw wyłącznie z silnikiem diesla, ale po 2025 mają to być tylko rozwiązania hybrydowe lub w całości alternatywne.
– W przyszłości zamierzamy eksploatować lokomotywy wykorzystujące akumulatory, zespoły trakcyjne z wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz lokomotywy z silnikami gazowo-tłokowymi i gazowo-dieslowskimi. Pozwoli to na zmniejszenie wpływu na środowisko – zaznaczył.
– Koleje Rosyjskie, przy udziale różnych producentów, opracowały wymagania techniczne dla różnych typów lokomotyw. Punktem wyjścia do ustalenia głównych parametrów lokomotywy był model ruchu, który szczegółowo opisuje istniejące i przyszłe potoki towarowe, wąskie gardła oraz warianty przyszłego ruchu towarowego – podsumował wiceszef RŻD.
Już cztery lata temu Koleje Rosyjskie (RŻD)
poinformowały o wprowadzeniu do eksploatacji pierwszej lokomotywy na gaz LNG produkowanej seryjnie. Ale w wielu obwodach, np. przy granicy z Polską,
wciąż są zamawiane lokomotywy dieslowskie.