Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła zaskakujące odwołanie konsorcjum Mag-Train i Compremum wobec PKP Intercity. Spółki chciały, żeby przewoźnik rozstrzygnął postępowanie pomimo przekroczenia budżetu przez wszystkie oferty.
Takie odwołania stanowią rzadkość. Przypomnijmy: konsorcjum Mag-Train i Compremum zwróciło się do Krajowej Izby Odwoławczej z
wnioskiem o unieważnienie decyzji PKP Intercity o... unieważnieniu postępowania. Chodziło o (trzeci już) przetarg na naprawy 40 wagonów Z1, które PKP Intercity próbuje zlecić od 2020 roku. Złożone z 3 części zamówienie miało objąć wykonanie naprawy okresowej P5 z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych typu Z1A/Z1B/Z1BPRM
Krajowa Izba Odwoławcza szybko, bo już 29 marca oddaliła odwołanie Konsorcjum. Jak czytamy w informacji giełdowej spółki Compremum, argumentacja Konsorcjum przedstawiona w odwołaniu była taka, że "unieważnienie postępowania nastąpiło bez zaistnienia przesłanek ustawowych uprawniających do unieważnienia postępowania oraz z naruszeniem zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji oraz zasady przejrzystości i pisemności postępowania, w związku z zaniechaniem przez Zamawiającego podania szczegółowego uzasadnienia, z którego wynikałoby pełne zmaterializowanie się przesłanek, warunkujących unieważnienie postępowania".
Oznacza to w skrócie, że zdaniem konsorcjum PKP Intercity nie miało prawa unieważnić postępowania, w którym wszystkie oferty przekroczyły budżet, a swojej decyzji nie uzasadniło. Zdaniem KIO, argumentacja "nie została oceniona przez Izbę jako uzasadniająca podważenie decyzji Zamawiającego o unieważnieniu Postępowania". – W ustnych motywach rozstrzygnięcia Izba wskazała, że przepisy prawa umożliwiają Zamawiającemu unieważnienie postępowania w przypadku, gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a Zamawiający w opinii KIO nie ma obowiązku zwiększania kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia ani też uzasadniania tej decyzji – czytamy w komunikacie.
– Szczegółowe przyczyny oddalenia odwołania będą znane po otrzymaniu przez Konsorcjum uzasadnienia wydanego przez Izbę wyroku. Po zapoznaniu się z uzasadnieniem Spółka podejmie decyzję dotyczącą dalszych działań – podsumowuje Compremum.
Konsorcjum Mag-Train i Compremum
nie po raz pierwszy odwoływało się od decyzji przetargowych PKP Intercity.