Fot. Michał SzymajdaPociąg do Niemiec w Szczecinie Głównym
Pomimo, że Przewozy Regionalne w porozumieniu z Deutsche Bahn Regio posiadają bardzo dobrą ofertę dojazdu z centrum Szczecina do centrum Berlina przeciętny pasażer nie dowie się o niej z internetu.
Codziennie ze Szczecina Głównego w stronę niemieckiej granicy odjeżdża 14 pociągów regionalnych obsługiwanych nowoczesnym taborem DB Regio. Czteroma z nich do Berlina dojedziemy bezpośrednio, pozostałe połączenia oferują wygodną przesiadkę. Najkrótsza podróż z wykorzystaniem kolei trwa godzinę i 47 minut, najdłuższa – zaledwie kilkanaście minut dłużej. Autobusami uruchamianymi przez kilku przewoźników, którymi zainteresowanie jest duże, zawsze jedziemy o kilkanaście minut dłużej do centrum stolicy Niemiec niż koleją.
Cena połączenia kolejowego również jest atrakcyjna i wynosi 11 euro. To mniej lub tyle samo ile życzą sobie przewoźnicy autobusowi, jeśli bilet zechcemy kupić np. z dwudniowym wyprzedzeniem. Cena biletu na pociąg jest stała.
Kolej robi wszystko, żeby nie było jej widać?
Tyle w teorii. W wirtualnej praktyce bowiem… pociągi nie istnieją! Od momentu wprowadzenia rozkładu jazdy pociągów 2018 /2019 wszystkie połączenia Szczecin – Berlin wyparowały z internetowego rozkładu jazdy pociągów. Nie pokazuje ich bowiem najpopularniejsza wyszukiwarka połączeń kolejowych rozklad-pkp.pl. Rozkład ten z uporem maniaka wskazuje, że w wypadku chęci pokonania 150 kilometrowego odcinka koleją, należy udać się do Poznania i tam przesiąść się na ekspres PKP Intercity do Berlina.
Połączeń nie znajdziemy w wyszukiwarce połączeń PKP PLK, którą poleca zarządca infrastruktury jako pewne źródło informacji. Nie ma ich także na obsługującej platformę „Wspólny Bilet” platformie Bilkom 2. Tych połączeń nie znajdziemy także na… portalu Przewozów Regionalnych, które uruchamiają te pociągi w porozumieniu z niemieckim partnerem.
– Problem z widocznością pociągów międzynarodowych Polregio w wyszukiwarkach z rozkładem jazdy, kursujących w relacji Szczecin - Berlin bezpośrednio i z przesiadkami, jest nam znany. Został zgłoszony do PKP Informatyki i partnerów po stronie niemieckiej, w tym do DB Vetrieb i HACON-a, producenta systemu HAFAS, którzy pracują nad jego rozwiązaniem. Jeżeli chodzi o wyszukiwarkę połączeń na stronie Polregio opiera się ona o połączenia dostępne w systemie sprzedaży. Pracujemy nad tym, aby połączenia międzynarodowe, na które obecnie nie prowadzimy sprzedaży przez Internet, były docelowo wyświetlane – napisał Dominik Lebda. Warto zaznaczyć, że problem zasygnalizowaliśmy Polregio (Przewozy Regionalne) na początku stycznia, jednak pozostał nierozwiązany do dzisiaj. Co ciekawe –, jak mówi proszący o anonimowość pracownik przewoźnika od czasu do czasu pociągi transgraniczne jednak pojawiają się na portalu rozklad-pkp.pl. Tak jest na przykład w dniu dzisiejszym.
Wirtualna cena także odstrasza
Co istotne – problemów ze znalezieniem pociągów nie ma na niemieckiej stronie bahn.de. Strona internetowa naszego sąsiada wprowadza jednak w błąd co do ceny biletów, sugerując jego zakup poprzez internet za 29 euro. Tymczasem w ramach taryfy VBB (Związek Transportowy Berlin – Brandenburgia - taryfa obejmuje także stację Szczecin Główny) bilet w jedną stronę, jak wspomnieliśmy wcześniej, kupimy za 11 euro. Po stronie niemieckiej nabycie go nie sprawi nam problemu (w automatach biletowych jest nawet język polski), w Szczecinie nie będzie to jednak takie łatwe. Jeśli zgłosimy chęć zakupu w kasie PKP Intercity, zostaniemy odesłani z kwitkiem do kasy Polregio, gdzie dopiero go kupimy.
Podobny problem w Goerlitz. Tym razem pociągu nie widzą Niemcy
Niestety, to nie jedyne pociągi, które pojawiają się w rozkładzie jazdy. Kilka pociągów dziennie relacji Zielona Góra – Goerlitz, które uruchamia Polregio, pomimo rzeczywistego wjazdu na stronę niemiecką, nie są uwzględnione (od 9 grudnia) w rozkładzie jazdy niemieckiego partnera. Nie ma ich więc ani w na stronie bahn.de, ani na wyświetlaczach na peronach, ani na papierowych plakatach.
– Trwają również prace nad usunięciem nieprawidłowości z informacją na temat pociągów Goerlitz - Zielona Góra po stronie niemieckiej – napisał rzecznik Polregio Dominik Lebda. Trudno ocenić, kiedy przyniosą oczekiwany rezultat. Przewoźnik ma nas o tym poinformować.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.