Partnerzy serwisu:
Biznes

Kierunek cyfryzacja: ERTMS dla polskiej kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
12-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kierunek cyfryzacja: ERTMS dla polskiej kolei
zdjęcie poglądowe
ERTMS (European Rail Traffic Management System) to europejski system zarządzania ruchem kolejowym, który został stworzony w celu harmonizacji i usprawnienia transportu kolejowego w krajach Unii Europejskiej. Powstał jako odpowiedź na różnorodność krajowych systemów sygnalizacji i bezpieczeństwa, które utrudniały współpracę międzynarodową. Historia ERTMS sięga lat 90., kiedy Komisja Europejska rozpoczęła działania na rzecz stworzenia jednolitego standardu. W Polsce system ten został wprowadzony na wybranych trasach, m.in. na liniach kolejowych dużych prędkości - jego dalszy rozwój jest kluczowym elementem modernizacji całej infrastruktury kolejowej.

Dlaczego ERTMS jest tak ważny?

ERTMS to nie tylko ujednolicenie standardów technicznych w Europie, ale przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i efektywności transportu kolejowego. Dzięki systemowi możliwe jest dokładniejsze monitorowanie ruchu pociągów,
  • Redukowane są ryzyka kolizji i wypadków,
  • Pociągi mogą poruszać się szybciej i płynniej, co wpływa na oszczędność czasu i energii.
Dla Polski, jako jednego z beneficjentów Funduszy Europejskich, wdrożenie ERTMS to również szansa na zwiększenie konkurencyjności naszego transportu kolejowego na tle innych krajów UE.

Aktualne możliwości dofinansowania zakupu ERTMS

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) ogłosiło nabór wniosków na wyposażenie pojazdów kolejowych w system ERTMS. To doskonała okazja dla przewoźników kolejowych do skorzystania z Funduszy Europejskich, które pokrywają znaczną część kosztów tego typu inwestycji.
Więcej informacji na temat trwających naborów można znaleźć tutaj:

Rola CUPT w Krajowym Planie Odbudowy

CUPT odgrywa kluczową rolę w realizacji Krajowego Planu Odbudowy (KPO), szczególnie w obszarze transportu kolejowego. Dzięki Funduszom Europejskim i wsparciu CUPT możliwe jest nie tylko wdrażanie zaawansowanych technologii, takich jak ERTMS, ale także modernizacja taboru kolejowego, poprawa infrastruktury oraz rozwój cyfryzacji transportu. CUPT pełni funkcję pośrednika między beneficjentami a Unią Europejską, zapewniając dostęp do środków finansowych i wspierając proces wdrażania projektów. Szczegółowe informacje o KPO i działaniach CUPT dostępne są na stronie: Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Fundusze Europejskie na rzecz zrównoważonego transportu

Wdrożenie systemu ERTMS to krok w stronę nowoczesnego i zrównoważonego transportu kolejowego w Polsce. Fundusze Europejskie są kluczowym elementem tej transformacji, umożliwiając realizację ambitnych projektów, które nie tylko poprawiają jakość podróży, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska i zmniejszenia emisji CO₂. Dzięki wsparciu CUPT i Krajowemu Planowi Odbudowy polski transport kolejowy może stać się bardziej konkurencyjny i przyjazny dla użytkowników.

Dzięki takim inwestycjom kolej w Polsce nie tylko dogania europejskie standardy, ale także wyznacza nowe kierunki rozwoju dla całego sektora transportu publicznego. Warto śledzić działania CUPT i korzystać z dostępnych programów, które przyspieszają modernizację i rozwój kolei w naszym kraju.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Mochocki: ETCS to priorytet zarządu PKP PLK

Infrastruktura

Mochocki: ETCS to priorytet zarządu PKP PLK

Kasper Fiszer 11 września 2024

Infrastruktura krytyczna: Od ERTMS po schrony – jest wiele do zrobienia

Infrastruktura

Siemens Mobility: Cyfryzacja kolei jest kluczowa

Tabor i technika

Siemens Mobility: Cyfryzacja kolei jest kluczowa

Jakub Madrjas 18 sierpnia 2024

Cyfrowa rewolucja w S-Bahn Stuttgart

Innowacje

Cyfrowa rewolucja w S-Bahn Stuttgart

Jakub Madrjas 21 września 2022

Trako 2017: Cyfrowa transformacja – przyszłość kolei

Innowacje

Zobacz również:

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Mochocki: ETCS to priorytet zarządu PKP PLK

Infrastruktura

Mochocki: ETCS to priorytet zarządu PKP PLK

Kasper Fiszer 11 września 2024

Infrastruktura krytyczna: Od ERTMS po schrony – jest wiele do zrobienia

Infrastruktura

Siemens Mobility: Cyfryzacja kolei jest kluczowa

Tabor i technika

Siemens Mobility: Cyfryzacja kolei jest kluczowa

Jakub Madrjas 18 sierpnia 2024

Cyfrowa rewolucja w S-Bahn Stuttgart

Innowacje

Cyfrowa rewolucja w S-Bahn Stuttgart

Jakub Madrjas 21 września 2022

Trako 2017: Cyfrowa transformacja – przyszłość kolei

Innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5