Koleje Dolnośląskie uruchomiły dwa lata temu pilotażowy projekt wagonów rowerowych. Jeden z Czytelników zauważył jednak, że specjalne wagony nie kursują od dłuższego czasu po regionie. Czy przewoźnik z nich definitywnie zrezygnował?
Dolnośląski przewoźnik
trzy lata temu zakupił pięć starych wagonów towarowych z przeznaczeniem na wagony rowerowe. Ten unikatowy na skalę krajową projekt miał być odpowiedzią na zapotrzebowanie przewozu na trasach o charakterze turystycznym.
Przewozy w formie pilotażu ruszyły w 2022 roku.
Wagon rowerowy wraz ze spalinowym zespołem trakcyjnym tworzyły wakacyjny pociąg rowerowy, który był uruchamiany w letnie weekendy. Załadunek oraz wyładunek rowerów był możliwy tylko na stacjach wybranych stacjach. W tym przypadku były to: Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia oraz Świdnica Przedmieście.
Rynek Kolejowy testował nawet jeden z tych kursów.
Wagony rowerowe zniknęły z KD Spółka zapowiadała sukcesywny rozwój tego projektu. Z redakcją Rynku Kolejowego skontaktował się nasz Czytelnik, który zastanawiał się, co stało się z wagonami do przewozu rowerów, które dołączane były do spalinowych jednostek.
– W tym roku nie kursowały te doczepki Kolei Dolnośląskich do przewozu rowerów. Hucznie ogłaszali to jako sukces, a w tym roku oferta nagle zniknęła – napisał pan Kamil.
Wzmocnienia połączeń kontra wagony rowerowe Przewoźnik samorządu województwa dolnośląskiego "jest zadowolony z doświadczenia, jakie zdobyto z dostosowania taboru towarowego do usług dla pasażerów”. Koleje Dolnośląskie potwierdzają jednak, że w tym roku pasażerowie nie mogli skorzystać ze specjalnie przystosowanych do przewozu jednośladów wagonów.
– Wagony były obsługiwane wraz z pojazdami szynowymi, które obecnie służą do wzmocnienia ruchu na trasach spalinowych. Między innymi w podwójnym składzie można nimi pojechać do czeskiego Adrspachu – wyjaśnił Andrzej Padniewski, koordynator Biura Prasowego KD. Dodał, że
na trasie do Sobótki i Świdnicy przewoźnik wysyła hybrydy 36WEh, które posiadają sporą liczbę miejsc na rowery.
Niepewny los wagonów rowerowych w KD Powstaje więc pytanie, co z dalszymi planami uruchomienia wagonów rowerowych na kolejnych trasach oraz czy pozostałe trzy wagony są już wyremontowane?
Andrzej Padniewski z KD tłumaczy, że plany dotyczące rozlokowania taboru tworzone są wraz z wprowadzaniem każdego zastępczego rozkładu jazdy. – W tej chwili jest za wcześnie, by rokować czy i na jakich trasach rozwiązanie będzie wprowadzane.
Dolnośląski przewoźnik nie potwierdził także, czy reszta wagonów towarowych została już wyremontowana. Jak tłumaczono w przeszłości koszty dostosowania starych wagonów miały być nie duże. Pewne jest jedno, że KD mają kilka miesięcy zapasu na podjęcie decyzji co do 2025 roku. Tegoroczny sezon letni dopiero co się skończył.