Zakończyła się modernizacja linii kolejowej nr 410 na terenie województwa zachodniopomorskiego. Odcinek Grotniki Drawskie – Drawno ma być wykorzystywany przede wszystkim przez wojsko, które będzie mogło zaopatrywać tą drogą trzy ważne bazy. Na razie ruch pociągów nie został jednak przywrócony, bo PLK nie przeprowadziły jeszcze odbiorów końcowych infrastruktury.
W styczniu Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o zakończeniu prac infrastrukturalnych realizowanych na linii kolejowej nr 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawnem. Fragment dawnego ciągu Kostrzyn – Grzmiąca ma być wykorzystywany przez wojsko, dlatego właśnie jego kompleksowy remont był finansowany z kasy resortu. Na razie ruch pociągów nie został jednak przywrócony.
Ciężki sprzęt ma zniknąć z lokalnych dróg
Zakończenie robót budowlanych potwierdza także zarządca infrastruktury kolejowej. – Dzięki wykonanym pracon ruch towarowy zostanie przywrócony na odcinku nieczynnym od 1996 r. – mówi Bartosz Pietrzykowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Należy jednak zaznaczyć, że krótki fragment pomiędzy Kaliszem Pomorskim a Kaliszem Pomorskim-Miastem był używany jeszcze w XXI w. w ruchu pasażerskim. Na części zmodernizowanej trasy tor natomiast fizycznie nie istniał, roboty miały więc charakter odtworzeniowy.
Towary czy sprzęt wojskowy mają dojeżdżać koleją do Złocieńca, Mirosławca i Drawna. PLK liczą, że wyeliminowanie konieczności przeładunku na samochody ciężarowe przyczyni się do zmniejszenia ruchu ciężkich pojazdów na drogach. – W ramach realizowanej w formule „projektuj i buduj” inwestycji wymieniono 55 km torów oraz zmodernizowano 34 obiekty inżynieryjne – usłyszeliśmy. Zachowano natomiast jednotorowy charakter trasy, która pozostała też niezelektryfikowana.
Pociągi mogą ruszyć dopiero za kilka miesięcy
Do najważniejszych obiektów na trasie należą most na Drawie w okolicach Złocieńca czy wiadukt w Kaliszu Pomorskim. Roboty objęły poza tym instalację pięciu rozjazdów czy nowych urządzeń sterowania ruchem i radiołączności. Prędkość maksymalna ma wynosić 70 km/godz. Listę zrealizowanych zadań uzupełnia przebudowa placu ładunkowego wraz z rampą w Złocieńcu czy wymiana nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych. – Wartość inwestycji to ponad 138 mln zł pochodzących z budżetu państwa – wskazuje nasz rozmówca.
Wykonawcą prac jest konsorcjum Schweerbau i SBM. Choć zostały one sfinalizowane, wciąż obowiązuje kontrakt firm z Polskimi Liniami Kolejowymi. Nadal nie przeprowadzono bowiem odbiorów końcowych. – Jest to zaplanowane na pierwszą połowę tego roku – usłyszeliśmy od przedstawiciela PLK. Dopiero później trasa będzie mogła zostać wykorzystana.
Pieniądze spłynęły znacznie szybciej
Początkowo PLK zakładały, że modernizacja trasy potrwa aż siedem lat – od 2019 do 2026 r. Jak udało się osiągnąć tak znaczące skrócenie terminu realizacji robót? – Wcześniejsze zakończenie inwestycji jest możliwe dzięki zwiększeniu mobilizacji wykonawcy oraz zapewnieniu przyspieszenia finansowania przez podmiot finansujący [budżet państwa] – tłumaczy Bartosz Pietrzykowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.