Jeszcze w tym roku SKM Trójmiasto zacznie eksploatować zupełnie nowe pociągi, a za dwa lata do taboru aglomeracyjnej spółki wejdą już typowe, miejskie składy. W końcu widać kres eksploatacji najstarszych EN57 w spółce.
– Po dostawie 8 ośmiu pojazdów w tym roku i 20 do końca 2026 roku z ruchu wyłączymy wszystkie „klasyczne” EN57 i EN71, które nie przeszły zaawansowanych modernizacji. W użyciu zostanie jeszcze część pojazdów AKM. W 2026 roku większość pojazdów na sieci ma już być jednak nowa – powiedział prezes PKP SKM Trójmiasto Maciej Lignowski.
Docelowymi pojazdami dla SKM będzie partia 20 pojazdów, bowiem 8 ezetów, które Newag dostarczy jeszcze w tym roku, będą pojazdami regionalnymi, które tylko przez jakiś kursować będą po liniach SKM. Czym będą się charakteryzować pojazdy aglomeracyjne?
– Województwo pomorskie uruchomiło w związku z kontraktem uzyskanym przez Newag opcję w ramach której, w drugiej połowie roku 2025, rozpocznie się dostawa 20 pojazdów trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych wyłącznie do ruchu aglomeracyjnego pomiędzy Wejherowem a Gdańskiem Śródmieście. Będą to pojazdy z długimi członami osadzonymi na własnych wózkach (nie na wózkach Jacobsa – dop. red.), z równą podłogą na wysokości 960 mm, z możliwością łatwego wejścia do składu z poziomu peronu. W każdym z cżłonów będą trzy pary drzwi, które z pozwolą łatwo obsłużyć potoki podróżnych. Pojawi się w nich nowoczesna informacja pasażerska. W tych pojazdach, tak jak dzieje się to w przypadku pojazdów dla ruchu aglomeracyjnego, nie będzie toalet. Dostawy będą trwały do 2026 roku włącznie – powiedział Maciej Lignowski.
Do tego czasu SKM robi wszystko, aby obniżyć poziom awaryjności starszych pojazdów i w jakimś stopniu sprawić, by pasażerowie starszymi EN57 mogli jeździć bezpiecznie i w miarę komfortowo.
– Operujemy na tym co mamy, ale to nie znaczy, że nie dbamy o komfort pasażerów. Przeprowadziliśmy proces wymiany starych ław, na których pojawiły się nowe siedzeń, montujemy w starym taborze nowe, szczelne okna pakietowe. Zaopatrzyliśmy wszystkie pojazd w spółce w system blokad drzwi, który uniemożliwia ruszenie pojazdu, jeśli drzwi nie są zamknięte. Żaden już nie odjedzie z otwartymi drzwiami, przez co zdecydowanie poprawiło się bezpieczeństwo. We wszystkich pociągach zamontowaliśmy nowoczesne systemy informacji pasażerskiej i nowe systemy rozgłoszeniowe. W niektórych, dzięki współpracy z portalem trójmiasto.pl, pojawiły się ładowarki usb. – wyjaśniał szef trójmiejskiej SKM.
Dodał, że we wszystkich pojazdach, nawet najstarszych, 50-letnich, są nowe przetwornice i sprężarki. Efekty widać - liczba usterek jest teraz bardzo niska, jeśli weźmiemy pod uwagę wiek tego taboru.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.