Posłanka Lewicy Razem Paulina Matysiak zapytała w interpelacji o plany PKP Intercity dotyczące planowanych działań proekologicznych, takich jak sortowanie śmieci i wielorazowe opakowania.
Jak napisała Matysiak w interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury, zmiany klimatu są najpoważniejszym zadaniem, z którym musimy się zmierzyć. - Kolej, w tym także PKP Intercity największy polski operator kolejowy, powinien wyznaczać zielone, ekologiczne standardy - podkreśliła, pytając czy w pociągach PKP Intercity planuje się w przyszłości wprowadzenie segregacji śmieci, czy w zmodernizowanych wagonach typu COMBO, jakie planuje w najbliższym czasie użytkować PKP Intercity, a w których mają docelowo znaleźć się automaty do kawy, dopuszcza się możliwość zakupu gorącego napoju do własnego termokubka i czy rozważane są naczynia wielorazowe lub biodegradowalne.
Posłanka przypomniała
pilotaż rozwiązań ekologicznych w WARS-ie znanych z szczytu klimatycznego w Katowicach pytając, czy staną się stałym elementem polityki zrównoważonego rozwoju w pociągach PKP IC. Kolejne pytania dotyczą udziału toalet w systemie zamkniętym w taborze przewoźnika oraz o oszczędzanie zasobów przez administrację biurową przewoźnika.
W odpowiedzi na interpelację sekretarz stanu w MI Andrzej Bittel odpowiedział, że spółka wprowadzi segregację śmieci w pociągach w przypadku wprowadzenia do eksploatacji nowego taboru wyposażonego w pojemniki na selektywną zbiórkę odpadów. Natomiast pilotaż naczyń ekologicznych w wagonach gastronomicznych podczas szczytu klimatycznego w Katowicach pomógł w prowadzić w wagonach gastronomicznych możliwość zakupu napojów gorących do własnych kubków (od grudnia 2019 r.) podróżnych. Co ważne, jak zapowiedział wiceminister, od połowy 2020 r. planowana jest wymiana naczyń (kubków z pokrywkami, mieszadełek) stosowanych w poczęstunkach dla podróżnych na biodegradowalne. Jeśli chodzi o stosowanie własnych kubków w automatach z kawą, PKP Intercity nie wyklucza tego, o ile będzie taka techniczna możliwość.
- Odnosząc się do pytania w sprawie toalet z zamkniętym obiegiem nieczystości, informuję, że zgodnie z realizowaną przez PKP Intercity Strategią Taborową prowadzony jest proces modernizacji toalet w wagonach pasażerskich na toalety z zamkniętym obiegiem, pozwalające wyeliminować zrzut ścieków na torowisko w czasie drogi pociągu. Zakończenie procesu modernizacji taboru w tym zakresie planowane jest do końca 2023 roku - poinformował wicemister Bittel. Nie odniósł się natomiast do pytania dotyczącego prowadzonej przez Grupę PKP w administracji biurowej polityki zrównoważonego rozwoju ze względu na to, że
nadzór nad spółkami przejęło Ministerstwo Aktywów Państwowych.