Na liniach dalekobieżnych jest coraz więcej pociągów IC, a coraz mniej TLK. Zapytaliśmy PKP Intercity, kiedy ostatnie pociągi, w których klimatyzacja i gniazdka nie są standardem, odejdą do lamusa.
Od ponad 10 lat kategoria pociągów TLK (to skrót od „Twoje Linie Kolejowe”) jest powoli wypierana przez składy IC. Liczba pociągów TLK jest zawsze nieco wyższa w sezonie letnim niż w pozostałych porach roku. Latem liczy się bowiem podaż miejsc, a w starszych wagonach 2 klasy, włączanych do pociągów TLK, przedziały mieszczą ośmiu pasażerów. Z tego powodu są niezłym remedium na szczyty przewozowe, ale w większość składów TLK w wagonach nie ma klimatyzacji, informacja pasażerska jest przestarzała, bądź nie ma jej wcale, zdarzają się toalety, z których nieczystości wypadają prosto a tory (chociaż nawet w TLK jest to już rzadkość), o klimatyzacji można zapomnieć, a gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych zdarzają się sporadycznie.
– Biorąc pod uwagę to, że nie ma miesiąca, abyśmy nie odbierali od producentów zmodernizowanych, lub nowych wagonów, a także nowych zespołów trakcyjnych Flirt, zbliżamy się do momentu, gdy pociągi TLK zostaną całkowicie zastąpione przez składy IC – powiedział Tomasz Gontarz. Pociągi IC składają się wyłącznie z wagonów, które mają klimatyzację, nowoczesną informację pasażerską, gniazdka i nowoczesne toalety. Są do nich włączane wagony umożliwiające przewóz osób niepełnosprawnych. Różnie bywa z internetem, ale PKP Intercity zapewnia, że stara się go zapewnić w każdym wagonie, który wraca z remontu, lub jest nowy.
– Myślę, że (wyłączenie z ruchu ostatnich pociągów TLK) to perspektywa 2-3 lat – dodał wiceprezes PKP Intercity. Dodał, że wagony przedziałowe, które stanowią część zestawień pociągów IC, będą już zawsze sześcio- a nie ośmioosobowe. Jednocześnie przybywa w pociągach IC wagonów bezprzedziałowych.
Zarówno pociągi IC jak i TLK są pociągami kategorii ekonomicznej dotowanymi przez państwo, w odróżnieniu od ekspresów i EIP (Pendolino) kursujących bez państwowych dopłat. Dla pociągów TLK i IC stosuje się podobny cennik. Jedną z zalet pociągów TLK, której brakuje IC, podkreślaną zwłaszcza przez miłośników kolei, jest możliwość otwarcia okna w wagonach. W ten sposób można lepiej podziwiać mijany krajobraz. To oczywiście dyskusyjny plus dla pozostałych pasażerów, którzy wolą skuteczniejszą klimatyzację.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.