Znacznie opóźniły się prace przy przywróceniu do ruchu linii 285. Linia jest remontowana w ramach dwóch projektów: na odcinku od Wrocławia do Świdnicy i od Świdnicy do Jedliny-Zdroju.
Na odcinku od Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę linia 285 jest przygotowywana do ruchu pociągów aglomeracyjnych, które pozwolą mieszkańcom wybrać kolej zamiast auta przy dojazdach do stolicy województwa. Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe, na jakim etapie jest ta inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, zlecona przez samorząd ze środków własnych i unijnych pieniędzy z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego.
Do Sobótki i Świdnicy w końcu 2021 roku
PKP PLK zaznacza, że dla ruchu towarowego, po naprawie, otwarty jest odcinek Sobótka Zachodnia – Świdnica,
o czym informowaliśmy w końcówce lipca 2020. Obecnie prace torowe prowadzone są na odcinku Wrocław – Sobótka Zachodnia. Został tu zdemontowany tor i wzmacniane jest podtorze.
– Odnowiono większość obiektów inżynieryjnych, m.in. konstrukcję mostu kolejowego nad rzeką Ślężą we Wrocławiu. Dodatkowy zakres prac, zwiększający możliwości wykorzystania linii i stacji w Kobierzycach w ramach przedsięwzięć samorządowych, wymagał więcej czasu na realizacje projektu. Informacje o statusie pac na linii 285 na bieżąco otrzymuje samorząd województwa – zaznacza rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec. Zakończenie prac i wznowienie ruchu, według obecnego harmonogramu, przewidziano na koniec 2021 r. Taki sam termin wskazano już w lipcu 2020 roku, wcześniej obiecano otwarcie linii z końcem 2020 roku.
Co z odcinkiem Świdnica – Jedlina?
Tymczasem energiczne prowadzone przed rokiem prace na odcinku linii 285 od Świdnicy Kraszowic do Jedliny-Zdroju także spowolniły.
– W trakcie realizacji prac, okazała się potrzebna weryfikacja nośności kilkunastu historycznych obiektów inżynieryjnych, na podstawie metodologii obliczeń uzgodnionej z wykonawcą. Weryfikacja ma na celu ograniczenie zmian w konstrukcji obiektów, ale także zapewnienie bezpiecznego ich użytkowania. Zakres rewitalizacji obiektów – wiaduktów, uzależniony będzie od uzyskanych wyników. Rozszerzenie zakresu projektu o dodatkową procedurę wydłużyło czas realizacji projektu – napisał Mirosław Siemieniec. Dlatego planowane zakończenie robót na tym odcinku to koniec 2022 r. i wtedy pojadą tu pasażerskie autobusy szynowe. Rzecznik PKP PLK zapewnia, że prace toczą się nadal na linii.
– Na odcinku Świnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój zakończono już prace na blisko 90 obiektach ze 116, które są w zakresie robót. Wzmocniono podtorze, ułożono odcinki nowego toru i rozjazdy w Świdnicy Kraszowicach i na stacji w Jedlinie-Zdroju. Przygotowany jest materiał do montażu toru na kolejnych etapach. Budowane są perony m.in. w Burkatowie, Bystrzycy, Lubachowie, Zagórzu, Jugowicach i w Jedlinie-Zdroju Centrum. Wykonawca prowadzi roboty instalacyjne związane z okablowaniem dla urządzeń zabezpieczających ruch kolejowy – wyjaśnił rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.