Jest wstępna deklaracja ruchu pociągów po odbudowanym Bajpasie Kartuskim – linii kolejowej, dzięki której możliwe będzie połączenie Trójmiasta z Kartuzami podczas remontu linii 201.
Bajpas Kartuski, to dwie linie kolejowe (234 i 229), które alternatywnym przebiegiem wobec linii 248 przechodzącej obok lotniska i przez Rębiechowo, już teraz pozwalają stworzyć nowe możliwości dojazdowe do Gdańska mieszkańcom dzielnicy Gdańsk Kokoszki i kilku dużych wiosek pod miastem. Linia jest gotowa i mogłyby po niej jeździć pociągi, jednak tak się nie stało,
o czym obszernie piszemy tutaj.
Brak inwestycji PKP PLK stawia pomorskie w kłopotliwej sytuacjiUrząd marszałkowski województwa pomorskiego, który na razie nie zamówił pociągów kursujących po odbudowanej linii tłumaczy po raz kolejny, że cel powstania Bajpasu był inny. Miał on przejąć ruch z linii 201, na czas jej remontu. Jej zarządca PKP PLK – dramatycznie opóźnia się z jego remontem.
– W 2023 roku pociągi elektryczne miały pojechać z Gdańska i Gdyni do Kościerzyny i Kartuz. Linie kolejowe nr 201, 214, 229, 248, 253 miały być w pełni zelektryfikowane. Jest grudzień 2023 i pociągi elektryczne mogą się poruszać wyłącznie po linii nr 248 zarządzanej przez PKM – pisze urząd, narzekając na to, że modernizacja linii 201 nie może się zacząć od 6 lat. Bajpas powstał właśnie po to, by objeżdżać nim pociągami teren, gdzie miały się toczyć prace.
– W przypadku ukończenia elektryfikacji (linii 201 – dop. red.) Bajpas służyłby realizacji przewozów dla wzbudzonego potoku pasażerów, dostosowanych do aktualnego popytu na usługi transportu publicznego – pisze urząd. Wówczas tabor nie stanowiłby problemu, bo spalinowe zespoły trakcyjne można by ściągnąć z podstawowej linii PKM. Urząd podkreśla, że brak prac na linii 201 (
w ostatnich tygodniach unieważniono oczekiwany latami przetarg) sprawia, że pociągi nadal mogą jeździć w podstawowej relacji do Kartuz, nie korzystając z Bajpasu i obsługując np. Port Lotniczy.
Jest szansa na pociągi do Kartuz przez BajpasJak informuje Dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWP Krzysztof Czopek, pomimo niepodjęcia przez PKP PLK S.A. działań na linii 201 prowadzone są analizy mające na celu uruchomienie przewozów na Bajpasie.
– Wiąże się to z koniecznością pozyskania dodatkowego taboru spalinowego, którego dostępność na rynku jest utrudniona. Na marginesie muszę dodać, że na potrzeby przewozów po zeletryfikowanej sieci PKP PLK i PKM realizujemy zakup 35 pojazdów o napędzie elektrycznym, w części dedykowanym do obsługi sieci komunikacyjnej PKM. Wobec niewywiązania się przez PKP PLK S.A. z porozumienia i deklarowanych terminów pierwsze pojazdy skierowane zostały do obsługi połączeń Gdańsk – Wejherowo (PKP SKM) – czytamy.
– Obecnie toczą się rozmowy, których efektem powinno być uruchomienie połączeń na Bajpasie w drugim kwartale 2024 roku – poinformował urząd marszałkowski.
Infrastruktura na Bajpasie jest gotowa na przyjęcie pociągów, chociaż ostatnio konieczne były prace naprawcze. Część skarp na odcinku wyremontowanym przez PKP PLK, w czasie topnienia śniegu, spłynęła wraz z nim.