Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kiedy otwarcie przejścia w Malhowicach? Najpierw trzeba je wybudować

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
06-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kiedy otwarcie przejścia w Malhowicach? Najpierw trzeba je wybudować
fot. Mieczysław Borowiec/PKP PLK
Choć zarówno samorząd wojewódzki, jak i strona rządowa deklarowały chęć otwarcia ruchu na linii 102 na Ukrainę, do uruchomienia połączeń regularnych droga jest daleka. Region tłumaczy, że nie finansuje ruchu, bo w Malhowicach nie otwarto formalnie nowego przejścia granicznego. Nie ma tam niezbędnej infrastruktury – wskazuje natomiast MSWiA.

W 2022 r. zakończył się remont linii kolejowej 102 Przemyśl – Malhowice – granica państwa. Mimo przywrócenia pełnej przejezdności i przygotowania infrastruktury przystankowej do dziś podkarpacka trasa nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Od niemal trzech lat informujemy na naszych łamach o kolejnych problemach, których mniej lub bardziej zaskakujące pojawienie się odsuwa w czasie długo oczekiwaną inaugurację przewozów na Ukrainę.

Z jednej strony o podjęcie przez samorząd wojewódzki działań na rzecz otwarcia ruchu apelowało Ministerstwo Infrastruktury, z drugiej – województwo wskazywało na trudności z ubezpieczeniem transportu na obszarze kraju, na terenie którego toczy się wojna. Podkreślało także, że połączenia nie zostaną uruchomione, dopóki w Malhowicach nie zacznie działać nowe kolejowe przejście graniczne. Już po zakończeniu remontu infrastruktury torowej PKP PLK wybudowały dodatkowy peron mający służyć do prowadzenia czynności kontrolnych. Mimo to placówka wciąż formalnie nie powstała.

MSWiA: Do utworzenia przejścia niezbędna jest wymiana not

Jak wynika z aktualnego stanowiska strony rządowej, do utworzenia kolejowego przejścia Malhowice (Polska) – Niżankowice (Ukraina) droga wciąż jest przy tym bardzo daleka. – Zgodnie z umową między rządem RP a rządem Ukrainy w sprawie przejść granicznych z 18 maja 1992 r. utworzenie nowych, otwarcie lub zamknięcie przejść, a także zawieszenie, ograniczenie lub rozszerzenie rodzajów ruchu w czynnych przejściach odbywa się na podstawie wzajemnego uzgodnienia w drodze wymiany not – usłyszeliśmy w Biurze Prasowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dotychczas takie dokumenty nie zostały przedstawione.

Resort zapewnia jednocześnie, że prowadzi prace zmierzające do otwarcia przejścia w Malhowicach. – Szczegółowy harmonogram działań jest obecnie przedmiotem uzgodnień między zaangażowanymi instytucjami – wskazało ministerstwo. Na razie nie można mówić więc o choćby przybliżonej dacie przyjęcia pierwszych pasażerów.

Podkarpacki UW: Najpierw trzeba wybudować infrastrukturę przejścia

Jeśli aktualne założenia nie zostaną zmienione, nie stanie się to jednak w najbliższym czasie. Zgodnie ze stanowiskiem Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego przywoływanym przez MSWiA realizacja niezbędnych do tego celu inwestycji infrastrukturalnych ma bowiem objąć trzy etapy, które opisują planowany proces od momentu zawarcia odpowiedniego porozumienia ze stroną ukraińską. – Pierwszy etap to zlecenie i opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej – relacjonują służby prasowe.

Niezbędna ma być więc budowa nowego obiektu na potrzeby odpraw. Drugi etap ma stanowić przygotowanie dokumentacji projektowej, trzeci – uzyskanie pozwoleń na samą budowę. Dopiero potem możliwe ma być prowadzenie zasadniczych robót. Zgodnie z tym scenariuszem czas do otwarcia terminala należałoby najprawdopodobniej liczyć w latach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Kasper Fiszer 05 lutego 2025

Polska – Ukraina: Remonty kilku odcinków szerokotorowych

Infrastruktura

Wraca koncepcja tunelu kolejowego Hiszpania – Maroko

Infrastruktura

Wraca koncepcja tunelu kolejowego Hiszpania – Maroko

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Ruch kolejowy na Białoruś wstrzymany, autobusowy – nie

Pasażer

Powstanie Straż Kolejowa. I przejmie ochronę dworców

Prawo i polityka

Powstanie Straż Kolejowa. I przejmie ochronę dworców

jm, Rynek Kolejowy/Nasz Dziennik 15 marca 2018

Zobacz również:

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Kasper Fiszer 05 lutego 2025

Polska – Ukraina: Remonty kilku odcinków szerokotorowych

Infrastruktura

Wraca koncepcja tunelu kolejowego Hiszpania – Maroko

Infrastruktura

Wraca koncepcja tunelu kolejowego Hiszpania – Maroko

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Ruch kolejowy na Białoruś wstrzymany, autobusowy – nie

Pasażer

Powstanie Straż Kolejowa. I przejmie ochronę dworców

Prawo i polityka

Powstanie Straż Kolejowa. I przejmie ochronę dworców

jm, Rynek Kolejowy/Nasz Dziennik 15 marca 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5