Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plMagistrala E30 widziana z kabiny opolskiego Impulsa
W pierwszej połowie lutego Koleje Dolnośląskie przetestowały działanie ERTMS na magistrali kolejowej E30 od Legnicy do Węglińca. Kiedy pociągi pasażerskie polskich przewoźników będą mogły korzystać z systemu z pasażerami, kursując z prędkością 160 km/h?
– Na początku lutego system ETCS w pociągach był testowany na odcinkach Legnica - Wrocław - Opole oraz Legnica - Węgliniec. W jazdach próbnych brali udział przedstawiciele PKP PLK, Kolei Dolnośląskich, Siemensa oraz firm Bombardier Transportation Sweden AB i Bombardier Transportation Polska. To konsorcjum odpowiada za przygotowanie i wdrożenie systemu – informował dwa tygodnie temu Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy KD. Dodaje, że od Opola przez Wrocław do Legnicy ETCS/ERTMS współpracował bez zarzutu, natomiast „w kierunku Węglińca niezbędne są korekty”. Bartłomiej Rodak dodaje, że najnowsze Impulsy spółki, wyprodukowane przez Newag, posiadają system kabinowy ETCS i przy stwierdzeniu pełnej sprawności urządzeń przytorowych (i stwierdzenia jej przez UTK) pociągi będą mogły pojechać z prędkością 160 km/h.
Kiedy to się stanie, zależy od PKP PLK. Zapytaliśmy więc PLK na jakim etapie jest na jakim etapie jest obecnie inwestycja. Zarządca infrastruktury informuje, że na odcinku Legnica – Wrocław – Opole trwa obecnie procedura przekazania systemu ERTMS/ETCS do eksploatacji.
– W ciągu dwóch miesięcy przewidujemy na tym odcinku przekazać system do użytkowania. Po tym terminie, w zakresie przewoźników, będzie możliwość jazdy od Legnicy do Wrocławia i od Wrocławia do Opola z prędkością powyżej 130 km/h z jednym maszynistą, pod warunkiem, że pojazd trakcyjny będzie wyposażonym w pokładowy system ERTMS/ETCS. Linia jest przystosowana do prędkości 160 km/h. Tak już jeżdżą pociągi ( z obsadę dwóch maszynistów). Wstępnie system ERTMS/ETCS poziom 2 był pilotażowo wdrożony na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna – poinformował Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.
Dolnośląskie Impulsy, wyposażone w ETCS na pewno nie pojadą z pasażerami z prędkością 160 km/h z Wrocławia do Opola. Powód jest prozaiczny: na tym odcinku operatorem są Przewozy Regionalne. Opolskie Impulsy są jednak również wyposażone w ETCS i tylko od woli marszałka województwa i przewoźnika będzie zależeć, czy możliwość ta zostanie wykorzystana.
Systemy ERTMS/ETCS poziomu 1 są już wykorzystywane na Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (na ok. 134 kilometrach, pociągi jada z prędkością 200 km/h), w Małopolsce na liniach kolejowych 570 i 64 na odcinku Psary – Kozłów oraz w Wielkopolsce, na linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.