Zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, jak i PKP Intercity zapowiedziały powrót pociągów do Mielca. Jak przebiegają prace modernizacyjne na linii 25 od strony Dębicy i kiedy ruszą po niej pociągi pasażerskie?
Wiosną 2019 roku rozpoczęły się prace modernizacyjne na podkarpackim odcinku linii 25 między Mielcem a Dębicą. Po zdegradowanej linii kolejowej od lat nie kursowały żadne pociągi pasażerskie, choć trasa między 44-tysięczną Dębicą a 60-tysięcznym Mielcem z pewnością ma potencjał. Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe, kiedy uda się uruchomić przewozy na linii.
– W połowie grudnia dokonano odbiorów technicznych peronów na przystankach Tuszyma, Dąbie i Pustków. Obecnie trwa przebudowa peronów w stacji Kochanówka Pustków oraz Pustynia. Są już ścianki peronowe, przygotowywana będzie nawierzchnia. W kilku lokalizacjach trwa min. wzmocnienie podtorza, prowadzone są roboty wykończeniowe przy obiektach inżynieryjnych oraz na przejazdach kolejowo-drogowych – poinformowała „Rynek Kolejowy” Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.
Ile pociągów pasażerskich pojedzie do Mielca?
Zarządca infrastruktury przypomniał, że pociągi towarowe, obsługujące bocznice Zakładów Chemicznych w Pustkowie, już od września 2020 korzystają z nowego toru na odcinku Mielec – Kochanówka Pustków. Cały modernizowany odcinek linii 25 na Podkarpaciu ma być przygotowany do kursowania pociągów w połowie roku.
Po 32-kilometrowym odcinku linii najpierw mają jeździć pociągi regionalne uruchamiane na zlecenie podkarpackiego urzędu marszałkowskiego. W dokumentacji przedprojektowej inwestycji założono, że marszałek zamówi 6 par pociągów regionalnych na dobę na odcinku Dębica – Mielec, z których dwie pary pojadą dalej – do Tarnobrzegu. Urząd
poinformował nas w kwietniu 2019 roku, że „może stanowić to punkt wyjściowy do opracowania faktycznej oferty przewozowej”. Do obsługi tego połączenia przeznaczone mają być dwa autobusy szynowe serii SA109, które właśnie
przechodzą naprawę główną z modernizacją w SPS Mieczkowski. Przewozy na linii miały ruszyć w marcu, ale stanie się to dopiero we wrześniu. Przypomnijmy, że od stycznia działa już
na Podkarpaciu Kolej Aglomeracyjna, dzięki czemu w Dębicy możliwe będzie zorganizowanie dogodnej przesiadki na szybkie i nowoczesne pociągi w kierunku Rzeszowa.
Aktualizacja. Najnowsze informacje dotyczące wznowienia przewozów na linii 25 dostępne są w tekście: Linia Dębica – Mielec. Fatalna oferta pociągów po zakończeniu drogiego remontu
PKP Intercity w Mielcu?
Również PKP Intercity zapowiedziało, że
pociągi dalekobieżne wrócą do Mielca. Deklaracja taka padła podczas podpisania wieloletniej umowy na świadczenie międzywojewódzkich przewozów, którą spółka podpisała z Ministerstwem Infrastruktury. Na razie jest za wcześniej by mówić o dacie powrotu pociągów do Mielca, zwłaszcza w obliczu niedostatku lokomotyw spalinowych w spółce (w związku z modernizacją nie ma miejsca elektryfikacja linii). Dotychczasowy Krajowy Plan Transportowy w scenariuszu podstawowym zakładał kursowanie dwóch par codziennych pociągów międzywojewódzkich przez Mielec.
Zakres projektu dla linii 25
Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew – Mielec – Dębica” wpisana jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 296 717 022,32 zł, kwota dofinansowania unijnego – 209 063 173,35 zł.
Warto przypomnieć, że w ramach Programu Polska Wschodnia, PKP PLK modernizuje także odcinek linii 25
pomiędzy Sandomierzem a Skarżyskiem-Kamienną.