Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kiedy doczekamy się europejskich ram prawnych dla pociągów autonomicznych?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kiedy doczekamy się europejskich ram prawnych dla pociągów autonomicznych?
fot. Alstom
Jakie są szanse na szersze wprowadzenie do ruchu pociągów autonomicznych? Kiedy zostaną wprowadzone normy prawne na poziomie Unii Europejskiej, które ułatwią produkcję, sprzedaż i ruch pojazdów bez maszynisty? O tym rozmawiali między innymi uczestnicy X Kongresu Kolejowego.

– Technologia autonomiczna jest już w zasięgu ręki. Jesteśmy po pierwszych udanych próbach lokomotyw Vectron z zabudowanym systemem do autonomicznej jazdy w Szwajcarii, wydaje się, że ten kraj będzie przodował jeśli chodzi o implementacje autonomicznych rozwiązań. Jesteśmy gotowi do zaprezentowania rozwiązań Siemensa w tym zakresie także polskim przewoźników jak również Urzędowi Transportu Kolejowego czy Instytutowi Kolejnictwa – powiedział Piotr Dybowski, dyrektor sprzedaży lokomotyw, Siemens Mobility.

Zapał przedstawiciela Siemensa studził jednak nieco Kamil Wilde, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Zanim będziemy myśleć o ATO (Automatic Train Operation), skupmy się na ERTMS/ETCS, które jest, w porównaniu do stosowanego w Polsce systemu SHP, bardzo nowoczesne. Doprowadźmy do tego, aby istniejące systemy były efektywniej eksploatowane. Na razie, nie ukrywajmy – mamy sporo problemów i opóźnień związanych z implementacją ETCS/ERTMS. Apeluję o to, abyśmy skupili się na wyciągnięciu korzyści z ERTMS/ETCS, zanim zaczniemy myśleć o systemach klasy ATO. Tym bardziej, że przyszła technologia autonomiczna będzie bazować na ERTMS poziomu trzeciego. Od strony prawnej Europejskiej Agencji Kolejowej udzielono mandatu w kierunku tworzenia prawa związanego z ruchem pojazdów autonomicznych, w ramach nowych TSI. UTK bierze udział w tych pracach – zapewnił Kamil Wilde.

Wilde podkreślał, że technologia ATO ma wiele zalet. Wśród nich wysoki poziom bezpieczeństwa czy niższe koszty eksploatacyjne. Wadą może być to, że technologia jest dość elitarna – rozwijana jest bowiem przez nieliczną grupę producentów. Wiceprezes UTK wspomniał o sukcesach jazd próbnych rozmaitych pojazdów - od lokomotyw manewrowych do szybkich pociągów, ale zaznaczył, że do upowszechnienia pojazdów autonomicznych potrzebne będzie stworzenie ram prawnych na poziomie Unii Europejskiej. Bowiem obecnie prawo, jeśli w którymś państwie pozwala na eksploatację pojazdów bez maszynisty, stworzone zostało wyłącznie na poziomie wyłącznie krajowym.

– Do 2022 ramy prawne mają być opracowane. Wiadomo, że system będzie opierał się na najnowocześniejszych technologiach informatycznych opartych na technologii 5G i satelitach Galileo, o bardzo mocnym sygnale. Na początek jazdy będą odbywały się jeszcze z maszynistą, którego rola będzie jednak ograniczona do kontroli pracy pojazdu i obserwacji szlaku – dodał Wilde. Ramy prawne na poziomie UE miałyby zacząć obowiązywać w 2023 lub 2024.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5